010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

7 simpele tips om vandaag nog jouw organische CTR te verbeteren

Geplaatst op |

Jouw website is een winkel. Een winkel in de drukste winkelstraat die je kunt verzinnen. Dat is een mooi beeld he? Een garantie op succes zou je zeggen. Dat kan niet anders. Er is een maar…

Jouw grootste concurrenten zitten in dezelfde straat! Hoe zorg je er dan voor dat bezoekers bij jou naar binnenkomen in plaats van bij je concurrenten? Dat hangt volledig af van jouw ‘digitale’ uithangbord. Zo werkt het ook in de zoekresultaten van Google. Maar dat had je natuurlijk al door 🙂

Bij zoekmachineoptimalisatie willen veel mensen zo hoog mogelijk ranken in de zoekresultaten van Google. Dat is belangrijk, maar het is pas stap 1. Stap 2 wordt vaak vergeten. Uiteindelijk gaat het niet om de plek in de zoekresultaten. Het gaat om de click trough rate (CTR) van jouw links in de resultaten en hoeveel mensen er op je website komen. Want dit zijn potentiele klanten.

Wat is click through rate (CTR)?

CTR is een percentage. Het staat voor het aantal mensen dat op de link van jouw website klikt tegenover het aantal mensen dat de link naar jouw website ziet en er niet op klikt in een bepaalde tijdsperiode. Bijvoorbeeld per maand.

Een beetje vaag nog? Dacht ik al. Ik geef een voorbeeld. Stel je voor: een link naar jouw website staat op een resultatenpagina van Google. 200 mensen zien deze link. 20 van de 200 mensen klikken op de link naar je website. De CTR? Die is 10%. Want 200 mensen / 20 mensen die geklikt hebben is = 10%.

Nu denk je vast: ‘ja leuk die CTR, maar wat kan ik ermee?”. Een goede vraag. Veel website-eigenaren besteden geen aandacht aan hun links in Google. Ze kijken alleen naar de ranking. Ga jij een stap verder, dan kun je een enorme voorsprong op je concurrenten nemen. Lees snel verder om uit te vinden hoe je deze pagina’s simpel kunt opsporen.

Waar kan ik de CTR van mijn pagina’s vinden?

Je wilt de click trough rate van verschillende pagina’s achterhalen. Log daarvoor in op Google search console. Klik in het menu links op het menu ‘Zoekverkeer’ en kies voor de optie ‘Zoekanalyse’.

google-search-console-1

Ga op zoek naar pagina’s met veel weergaven en een lage CTR. Dit is jouw laaghangend fruit.

google-search-console-ctr-overzicht

Wil je snel meer bezoekers naar je website? Optimaliseer dan de pagina’s die veel vertoningen hebben en een lage CTR. Tips om dat te doen vind je in de volgende paragraaf.

Hoe optimaliseer je jouw vermelding in de zoekresultaten?

zalando-serp-snippet

Een standaard Google-vermelding bestaat uit de titel van je pagina (1), de url van je pagina (2) en een metabeschrijving die bij je pagina hoort (3). Elk onderdeel kun je optimaliseren zodat meer mensen op jouw link klikken. Hoe je dit doet leg ik stap voor stap uit. We beginnen met de titel.

Titel

Je titel is het belangrijkste element voor het verbeteren van je CTR. Het is ook meteen het moeilijkste element. Je schrijft je titel eerst voor je potentiele klanten, maar je moet ook rekening houden met een aantal SEO-elementen om te zorgen dat je titel ook goed scoort in de zoekmachines.

  • Houd je titel kort
    Zorg dat je titel tussen de 50 en 60 karakters lang is. Is jouw titel minder dan 55 karakters dan zit je bijna altijd goed. Is je titel langer, dan kapt Google je titel af. Heb je een WordPress-website dan kun je met de Yoast SEO plugin precies zien of je paginatitel niet te lang is. Heb je geen WordPress-website dan hoef je gelukkig niet zelf te gaan tellen. Op de website van MOZ vind je een tool waar je de lengte van je paginatitels kunt checken.
  • Bespaar ruimtehttps://moz.com/learn/seo/title-tag
    Om ruimte te besparen kun je speciale tekens in je titels gebruiken. Bijvoorbeeld: ‘en’ vervangen voor &, ‘of’ vervangen door een / en ‘copyright’ vervangen door ©. Wees creatief! Gebruik altijd speciale karakters. Bijvoorbeeld (& with & © with © etc.).
  • Maak je titel relevant
    Zet het zoekwoord waar je pagina zich op richt zo ver mogelijk naar voren in de titel. Waarom? Twee redenen.
    1. Hoe eerder jouw zoekwoord in de titel voorkomt, des te meer relevantie kent Google toe aan jouw pagina.
    2. Mensen lezen de zoekresultaten niet. Ze scannen de tekst. Uit onderzoek blijkt dat vaak niet verder wordt gekeken dan de 1e 20 karakters van een titel. Dan wil je wel dat je zoekwoord daarbij zit.
  • Maak je titel onweerstaanbaar
    Maar overdrijf niet. Je titel moet nog steeds leesbaar zijn voor potentiele klanten. Een beetje verleiden mag natuurlijk best. Probeer mensen nieuwsgierig te maken. Zorg voor een sterke call to action in je titel. Gebruik woorden die emotie oproepen. Bijvoorbeeld:
    • Gratis
    • Nu
    • Beste
    • Bespaar
    • Geld
    • Makkelijk
    • Simpel
    • Garantie
    • Gezondheid
    • Resultaten
    • Nieuw
    • Belangrijk
    • Jij
    • Onmisbaar
    • Enz.

Url

Om je CTR te verbeteren zijn urls niet zo belangrijk. Maar omdat ze getoond worden kun je ze maar beter optimaliseren. Alle beetjes helpen laten we maar zeggen.

Gebruik duidelijke en beschrijvende urls

Zorg dat je urls kort en bondig zijn. Probeer de inhoud van de pagina te beschrijven. Een ultrakorte samenvatting. Verwerk je zoekwoord in de url en maak ze leesbaar voor mensen.
In deze blog van Rand Fishkin op de site van MOZ vind je nog 15 tips voor goede urls.

Meta beschrijving

De metabeschrijving is het langste stuk tekst van de drie. Dus als je echt de aandacht van de zoekers wilt trekken dan is dit je kans. Houd wel rekening met de volgende zaken:

Zorg dat je meta description niet langer is dan 155 tekens.

Is je metabeschrijving langer dan 155 tekens dat kapt Google hem net als je titel af. Draait jouw website op WordPress dan geeft de Yoast SEO plugin automatisch aan of je metabeschrijving te lang is. Wil je jouw metabeschrijving handmatig testen dan kan dat hier.
Goede metabeschrijvingen beginnen met een werkwoord en hebben een sterke call to action.
Beschrijven van je product of de inhoud van je pagina is niet genoeg in de metabeschrijving. Laat zien wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Gebruik jij seizoensgebonden aanbiedingen? Wat maakt dat van jou uniek in vergelijking met je concurrenten? Misschien lever je altijd gratis? Of vandaag besteld is morgen in huis? Verwerk dit in je metabeschrijving.

Je kunt ook gebruikmaken van iconen om nog meer aandacht te trekken met je metabeschrijving. Zie hieronder hoe copywriter en SEO-specialist Roy Ishak slim gebruikmaakt van vinkjes.

meta-beschrijving-roy-ishak

Wil je snel al je vermeldingen van jouw website zien? Daar is een simpel trucje voor. Ga naar de zoekbalk van Google en typ daar site:jouwwebsitenaam.nl in. Je krijgt nu al jouw vermeldingen te zien. Check daarnaast in de Google search console welke pagina’s veel getoond worden in de zoekresultaten van Google maar een lage CTR hebben. Hier kun je snel winst behalen.

Mocht je vastlopen als je jouw vermeldingen gaat aanpassen, of wil je jouw vermeldingen laten checken? Stel je vragen dan tijdens het online marketing spreekuur en ik help je graag verder.