010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

9 simpele vragen om je doelgroep te leren kennen

Geplaatst op |

Lukt het om iedereen altijd tevreden te houden? Nee, je moet keuzes maken. Dit geldt ook online. Online wordt nog weleens gedacht dat iedereen in je potentiële doelgroep valt. Veel ondernemers hebben vaak het idee: hoe breder ik mijn product of dienst insteek, hoe meer ik kan verkopen. Het tegendeel is waar. In deze blog leg ik je uit waarom het bepalen van je doelgroep een van de eerste stappen van een succesvolle online marketingstrategie is, en hoe jij je doelgroep leert kennen.

leer je doelgroep kennen

Wat is een doelgroep precies?

Simpel gezegd is een doelgroep een specifieke groep van mensen of organisaties met een aantal dezelfde kenmerken (zoals leeftijd geslacht, inkomen, studie, branche, soort bedrijf, omzet) waar jij je op richt met je product of dienst. Klinkt simpel toch? Maar, in de praktijk kiezen veel bedrijven niet. Ze richten zich op iedereen. En daardoor spreken ze niemand echt aan.

The aim of marketing is to know and understand the customer so well
the product or service fits him and sells itself.
– Peter Drucker –

Een voorbeeld:
Jij bent autoverkoper. Je ziet steeds meer autoleveranciers met elektrische auto’s komen. Ook jij ziet hier markt in en je gaat elektrische auto’s verkopen. Je vraagt je af: wie is nu mijn doelgroep? Iedereen die in een auto rijdt? Nee. Dat is veel te breed. Niet iedereen die in een auto rijd denkt eraan om een nieuwe auto te kopen. Je kunt al direct focus aanbrengen in je doelgroep. Je richt je op mensen met een auto én die overwegen om een nieuwe auto te kopen. Maar, ben je er nu?

Je doelgroep kan nog duidelijker.
Je kijkt naar je product: elektrische auto’s. Wat voor auto’s verkoop je? Kleine auto’s met een kleine accu die heel handig zijn in de stad? Of auto’s met een grote accu die 300 kilometer kunnen rijden zonder op te laden? Op basis van de kenmerken van je product kun je je doelgroep weer scherper stellen.

[contentupgrade]Gratis PDF stappenplan: Download Het Doelgroep Stappenplan dat je helpt om je doelgroep te bepalen.[/contentupgrade]

Leer je doelgroep kennen

Als je jouw doelgroep beter leert kennen kun je ook steeds beter een online marketingstrategie maken. Zo weet je op welke manier je jouw doelgroep kunt bereiken, met een aanbod dat specifiek afgestemd is op de behoefte van je doelgroep. Hieronder een aantal vragen die je hierbij gaan helpen.

De eerste stap: begin bij jezelf

Je doelgroep leren kennen start met zelfonderzoek. Je moet de producten of diensten die je verkoopt heel goed kennen om te begrijpen wie je ermee aanspreekt. Om hierachter te komen kun je de volgende vragen beantwoorden over je product of dienst en je bestaande klanten.

  1. Wat is het doel van het product of de dienst die je verkoopt? Voorziet het in een basisbehoefte of is het een luxeproduct?
  2. Wat maakt jouw product of dienst uniek? Verkopen concurrenten ongeveer hetzelfde en welke voordelen heeft jouw product of dienst ten opzichte van je concurrentie?
  3. Wat weet je van je bestaande klanten? Wie besteed het meeste en wat weet je over dit bedrijf of over deze persoon? Hebben je bestaande klanten een gemene deler?
  4. Biedt jouw product of dienst een oplossing voor een probleem dat mensen of bedrijven hebben? Maakt jouw product hun diensten beter of makkelijker op een bepaalde manier?

Start je met een nieuw product of dienst en heb je nog geen klanten? Start dan met aannames. Zo kun je vraag 1, 2 en 4 beantwoorden. Deze aannames scherp je verder aan nadat je producten of diensten geleverd hebt aan je eerste klanten.

Stap twee: wat wil je nog meer weten?

  1. De demografische kenmerken van je doelgroep? Leeftijd, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau enzovoort.
  2. Waar vind je je doelgroep online? Welke blogs lezen ze? Welke websites bezoeken ze? Op welke social media zijn ze actief?
  3. Wat zijn de meest kritische bedrijfsprocessen van je klant? Kan jouw product of dienst hierbij helpen?
  4. In welke branche is jouw klant actief? De zakelijke markt of de consumentenmarkt?
  5. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Hoe komt jouw product of dienst hieraan tegemoet?

Houd bij alles wat je doet je doelgroep in je achterhoofd

Met je doelgroep in gedachte kun je de beste beslissingen nemen voor je bedrijf. Hoe specifieker je informatie, hoe makkelijker je beslissingen kunt nemen. Bijvoorbeeld over hoe je je doelgroep aanspreekt op je website, op welke social media je doelgroep actief is, op welke media je moet adverteren en welke zoekwoorden je kunt verwerken.

Als je doelgroep op je website komt en daar het gevoel krijgt dat het exact is wat zij zoeken, dan weet je dat je goed zit. Dan kost het minder tijd en moeite om bezoekers klant te laten worden.

[contentupgrade]Gratis PDF stappenplan: Download Het Doelgroep Stappenplan dat je helpt om je doelgroep te bepalen.[/contentupgrade]