010 303 67 40

Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Je loopt in een winkel en wilt graag afreken. Maar waar zijn de kassa’s eigenlijk? Nergens een bordje. Of nog erger: Je stapt een pand binnen, maar hebt geen flauw idee wat ze er eigenlijk doen. In een fysieke omgeving zouden dit soort problemen snel genoeg opvallen. Zeker als er veel bezoekers komen. Online gek genoeg niet altijd. Met veel moeite verkregen sitebezoekers klikken daarom vaak weer weg. Met conversie optimalisatie kun je dat voorkomen. Dit artikel legt je uit hoe.

Sitebezoekers die je (uiteindelijk) geld opleveren

Je website heb je niet voor niks. Je betaalt voor hosting, ontwerp, teksten, een webshopmodule, SEO-optimalisatie, advertenties, enzovoorts.

Simpel gezegd krijg je op je website twee soorten bezoekers:

  • Klanten / toekomstige klanten (die je geld opleveren)
  • Overige bezoekers (die je geld kosten)

Belangrijk daarbij is een juiste SEO- en SEA-strategie. Trek je de juiste potentiële klanten aan op Google en Social Media?

Maar eenmaal op je website wil je elke (be)zoeker graag converteren (vandaar: conversie optimalisatie) naar een klant.

Dat hoeft overigens niet direct te zijn. Vergelijk het met een opdringerige verkoper. Die jaagt soms juist meer mensen weg, dan dat ie echt waarde toevoegt aan je bedrijf.

Doelen van conversie optimalisatie kunnen ook zijn:

  • Dat de bezoeker zich inschrijft op je nieuwsbrief
  • Dat de bezoeker je pagina liket op sociale media
  • Dat de bezoeker interactie met je aangaat via livechat
  • Dat de bezoeker naar je fysieke winkel komt

Zo raken mensen bekend je producten en diensten waardoor de kans dat ze uiteindelijk klant worden weer hoger is.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

In de fysieke winkel zou je een bordje ophangen. Daar is de kassa. Of een vriendelijke medewerker kan erop wijzen. Online moet je wellicht wat wijzigen in het ontwerp, de teksten of de techniek achter je site.

Daarom wil je eerst weten wat er precies misgaat.

Redenen zijn bijvoorbeeld:

  • Het is voor de bezoeker onduidelijk hoe hij contact opneemt
  • Je website is niet geoptimaliseerd voor smartphones
  • Het betaalproces op je webshop is te ingewikkeld of langdurig
  • Je website laadt erg langzaam
  • De bezoeker kan niet eenvoudig navigeren of krijgt géén resultaten na een zoekopdracht op je website
  • Je website loopt vast of geeft een 404 foutmelding
  • Je bedrijf komt onbetrouwbaar over en heeft geen keurmerk

De gemiddelde wegklikker stuurt echter meestal geen mailtje waarin hij uitgebreid uit de doeken doet waarom hij wegklikte.

Vraag daarom aan je huidige klanten hoe ze je website ervaren.

Maar het meeste inzicht krijg je door surfgedrag van bezoekers te meten: Hoe komt hij binnen? Waar klikt hij op? Waar loopt hij vast?

Voor welke bedrijven is dit relevant?

Hoe goed het ontwerp en de content van je website ook zijn: Er is altijd ruimte voor verbetering. Maar als kleine ondernemer heb je natuurlijk niet onbeperkt geld en tijd. Meet daarom het gedrag van je sitebezoekers voordat je in conversie optimalisatie investeert.

Een goede tool om uit te vinden hoeveel van je bezoekers klanten worden is Google Analytics. Met deze service van de zoekgigant installeer je een zogenaamde ‘tracker’ op je website en meet je waar een bezoeker vandaan komt en waar hij op je site op klikt.

Maar niet elke bezoeker wordt een klant. Verwacht niet té veel.

Een conversieratio van 2% (2 op de 100 bezoeker wordt klant of schrijft zich in) is heel normaal. Al hangt het natuurlijk af van de aard van je website (is het een webshop?) en de branche waar je in werkt.

Met conversie optimalisatie kun je ratio’s van 5-15% behalen.

Analyseren waarom bezoekers afhaken en testen of het met een alternatieve opzet beter gaat

Met Google Analytics meet je welke pagina’s op je website minder goed presteren. Voor een echt uitgebreide analyse kun je nog meer tools gebruiken. Zo kun je met HotJar bijvoorbeeld zogenaamde heatmaps maken: Deze laten visueel zien waar je bezoekers op klikken, waar ze naar toe scrollen en je kunt zelfs in een videootje met een cursor van een bezoeker meekijken terwijl hij zich op je site begeeft.

Heb je een idee waarom bezoekers afhaken?

In een fysieke winkel kun je niet tegelijkertijd vijf verschillende bordjes naar de kassa ophangen. Online wel. Daarom kun je met tools zoals Visual Website Optimizer of Optimizely testen of je hypothese klopt.

Je maakt bijvoorbeeld een landingspagina voor een bepaald product met ontwerp A, en een pagina met ontwerp B. De winnaar blijft.

Conversie optimalisatie voor MKB’ers en ZZP’ers. Is het de moeite waard om er veel tijd in te stoppen?

Dit artikel was slechts een kleine introductie in de kunst van het optimaliseren. In principe kun je online alles leren wat er te weten valt over dit onderwerp. Maak wel de afweging hoeveel tijd je hier als MKB’er in wilt / kunt stoppen en of hier echt je passie ligt.