010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

De meest vergeten tekst op je website pagina’s

Geplaatst op |

De meest vergeten tekst van pagina’s op je website? Ongetwijfeld de meta beschrijving. Waarom? Je ziet je meta beschrijving niet terug op je pagina. Ook in veel content management systemen moet je zoeken om het in te kunnen vullen. maar in Google is je meta beschrijving wel belangrijk. Niet als ranking factor, wel als reclametekst om mensen over te halen op de link van jouw website te klikken.

Meta beschrijving wat is dat nu precies?

De naam zegt het al. De meta beschrijving is een beknopte uitleg van maximaal 155 karakters over de inhoud van een webpagina of een website. Meta beschrijvingen staan bij elke website in de Google zoekresultaten. In het voorbeeld zie je de meta beschrijving van nu.nl. ‘Dagelijks algemeen, financieel, sport-, internet-,film- en tv-nieuws. Tevens columns, interviews en ingezonden brieven’ . Dit dekt precies de lading wat je op nu.nl zult vinden.

Google meta beschrijving nu.nl

Google gebruikt de meta beschrijving sinds 2009 niet meer als rankingfactor voor hun zoekresultaten. Je meta beschrijving speelt nog steeds een belangrijke rol in je zoekmachine optimalisatie aanpak. Een pakkende en duidelijke meta beschrijving kan ervoor zorgen dat mensen in de zoekresultaten op jouw link klikken in plaats van die van je concurrent. Dan sla je direct al de eerste slag online.

Kenmerken van een goede meta beschrijving

Wil je zelf pakkende meta beschrijvingen bedenken? Hieronder staan zes kenmerken waar een aantrekkelijke meta beschrijving aan moet voldoen:

    1. Zorg dat je meta beschrijving als minder dan 155 karakters heeft. Anders kanpt Google je beschrijving af.
    2. Neem zoekwoorden altijd op in je meta beschrijving. Google maakt ‘bold’ zodat ze beter opvallen in de zoekresultaten.
    3. Gebruik geen ‘niet-alfanumerieke tekens’ in de meta beschrijvingen om te voorkomen dat meta beschrijvingen worden afgekapt.
    4. Bekijk de meta beschrijving van de concurrentie. Hoe zien deze meta beschrijvingen eruit? Zorg dat jouw meta beschrijving onderscheidend is en opvalt dussen die van je concurrenten.
    5. Voeg je USP’s, kortingen en aanbiedingen toe aan je meta beschrijving. Dan ziet de klant direct wat je in huis hebt.

Eenvoudig je huidige meta beschrijvingen controleren

Benieuwd hoe de meta beschrijvingen van jouw website pagina’s eruit zien? Vul dan het zoekcommando site:www.jouw-website.nl in in Google (waarin je jouw-website.nl vervangt voor je eigen domeinnaam). Google toont nu alle geindexeerde pagina’s van je website. Je ziet direct of je te lange meta beschrijvingen hebt, of meta beschrijvingen die inhoudelijk niet kloppen.

Zoek de metabschrijvingen van je eigen site in Google

Soms is het beter om geen meta beschrijving in te vullen

Als tot hier gekomen bent met lezen denk je dat je altijd een meta beschrijving moet bedenken. Toch is het soms verstandiger dat Google een meta beschrijving voor je pagina invult. Om erachter te komen of je wel of geen meta beschrijving moet invullen kun je de volgende stelregel gebruiken. Als je pagina gericht is tussen de 1 en 3 zoektermen vul je zelf een meta beschrijving in die past bij de zoektermen waar gebruikers op zoeken.

Is je pagina gericht op meer dan 3 zoektermen, bijvoorbeeld bij een websites met honderden artikelen of een grote webwinkel met veel producten. Dan kun je Google beter zelf een meta beschrijving te laten kiezen. Waarom? Google laat namelijk altijd woorden of zinnen zien die matchen bij de ingevoerde zoekterm. Als jij zelf een meta beschrijving invult zou je deze relevantie kunnen overschrijven met je eigen meta beschrijving.