010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Waarom eerlijk het langst duurt (ook in online marketing)

Geplaatst op |

Soms ben ik zo klaar met marketing. Als ik wéér van die troep voorbij zie komen.
Bedrijven die garanderen dat je binnen 30 dagen op plek 1 in Google staat.

Onleesbare teksten volgepropt met zoekwoorden.

Ongevraagde telefoontjes van bedrijven met een aanbod dat je niet kunt laten lopen. Van die bedrijven die het hele Kamer van Koophandel register afbellen.

Allemaal valse beloften, bedoeld om zo snel mogelijk veel geld uit je zak te kloppen.

En daar baal ik van. Stevig.

Zó is marketing misleidend. De enige bedoeling is dat er maar één iemand snel veel geld verdient. En om je uit je droom te helpen: dat ben jij natuurlijk niet.

Misschien durf je niet aan marketing te beginnen omdat je denkt dat je rare trucjes uit moet halen en dat je jezelf anders voor moet doen dan je bent. Maar dat hoeft helemaal niet. Marketing kan ook anders dan deze bullsh*t. Daar geloof ik 100% in.

Hoe dan?

Geef je volledig bloot

Laat alles van je bedrijf zien. Vertel alles. Wees zo eerlijk mogelijk. Bestaat je bedrijf nog niet zo lang en heb je niet zoveel ervaring als je concurrenten? Vertel het. Heeft je product nadelen bij specifiek gebruik? Deel het.

Geen enkel bedrijf of product is perfect. Jouw bedrijf ook niet. Dat verwachten je klanten ook helemaal niet. Ze willen alleen niet misleid worden.

En het komt bovendien altijd uit. Met online reviews en social media blijven je zwakke punten nooit lang geheim. En als ze dan onverhoeds uitkomen haken je klanten écht af. En dan heb je een groot probleem.

We try harder

Neem het autoverhuurbedrijf Avis. In 1962 was het bedrijf aan alle kanten ingehaald door hun concurrent HERTZ. Avis was niet langer de grootste en draaide $3.2 miljoen dollar verlies. Ze waren hard op zoek naar een nieuwe reclamecampagne.

Wat was het meest logische dat Avis kon doen? Vertellen hoe geweldig ze waren en waarom ze beter waren dan HERTZ. Maar dat deden ze niet. Avis was eerlijk en benadrukte juist hun marktaandeel in hun nieuwe advertenties. Het zou de meest succesvolle advertentieslogan ooit worden.

“We’re number two. We try harder.”

In dat jaar ging Avis van $3.2 miljoen dollar verlies naar $1.2 miljoen dollar winst. Voor het eerst in 10 jaar. En 55 jaar later gebruikt Avis de slogan nog steeds.

‘Maar wat levert dat eerlijk zijn me nou op. Dan verkoop ik toch niks meer?’

Ik snap dat je wilt verkopen. Jij moet ook elke maand je rekeningen betalen. En met verkopen is ook niks mis. Je kunt het alleen op twee manieren aanpakken. Je gaat voor de snelle verkoop of je bouwt eerst een relatie op met je klant en je verkoopt daarna.

Want wat denk je? Wanneer komen klanten terug en delen ze positieve ervaringen over je bedrijf? Als je altijd mooi weer speelt? Of als ze weten dat je vorig jaar een hernia kreeg en toch alles op alles hebt gezet om hun project binnen de deadline op te leveren? En als je ze doorverwijst naar een uitstekende collega-ondernemer omdat je zelf geen tijd hebt?

Als je eerlijk bent:

• Bouw je vertrouwen op: en wat is een betere manier om vertrouwen op te bouwen dan met eerlijkheid?
• Verras je mensen: mensen verwachten niet dat je eerlijk bent. Als jij het wel bent zullen ze offline en online over je praten. Betere reclame kun je niet krijgen.
• Straal je zelfvertrouwen uit: je hebt wel lef nodig. Dat geef ik meteen toe. Maar mensen bewonderen en respecteren het als je eerlijk bent.
• Ben je persoonlijk: je laat dingen van je zelf zien waar anderen zich in kunnen herkennen. Dat kan grappig zijn als je het op een goede manier doet. En iedereen houdt van humor.
• Onderscheid je je van je concurrenten: want de meeste bedrijven zijn niet eerlijk naar hun klanten. Een makkelijke manier om je te onderscheiden dus.

Maar hoe pas ik dat nu precies toe?

Eigenlijk heel simpel:

• Lieg niet.
• Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken.
• Hou je aan de feiten en check ze. Altijd.
• Laat jezelf zien als gezicht van je bedrijf.

Samengevat

Marketing gaat voor mij niet over snel geld verdienen. Marketing gaat erom dat klanten loyale klanten worden die steeds bij je terugkomen als ze je kennen, je aardig vinden en je vertrouwen.

En weet je wat ik daar zo mooi aan vind? Op die manier is marketing niet misleidend en sleazy, maar eerlijk en oprecht.

En nu?

Pak je website er eens bij. Overdrijf je nergens? Beloof je geen dingen die je niet waar kunt maken? Kijk wat je kunt veranderen om eerlijk over te komen.