010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Google heerst nog steeds: Nationale Search Engine Monitor 2014

Geplaatst op |

In 2014 hebben iProspect en RMI  weer de jaarlijkse Nationale Search Engine Monitor uitgebracht. 1500 respondenten zijn ondervraagd over de meest gebruikte zoekmachine. De uitkomst is nie eens meer een verassing. Google steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. De laatste Nationale Search Engine Monitor laat wel een kleine teruggang zien voor Googe. Waar Google in de Nationale Search Engine Monitor 2013 nog 93% scoorde. Zakte Google volgens het onderzoek in 2014 iets terug. Respectievelijk naar 82% op desktop, 85% op smartphone en 86% op tablet.

Een verrassende 2e plaats

Op de tweede plaats in het onderzoek staat Startpagina.nl. Een vreemde eend omdat Startpagina eigenlijk meer startportaal is tussen de ‘echte’ zoekmachines Google, Vinden.nl en Bing. Dit kan verklaard worden aan de hand van de onderzoeksvraag: “Welke zoekmachine gebruik je het meest?”. Die breder geïnterpreteerd is. Uit het onderzoek blijkt vooral dat 50 plussers (12%) Startpagina.nl vaker gebruiken. Voornamelijk (nog) op desktop en laptop. En minder mobiele apparaten zoals tablet en smartphone. Jongeren en hogeropgeleiden hebben Startpagina.nl niet herontdekt.

Wat ook opmerkelijk is in onderstaande tabel, zijn de relatief hoge percentages gebruikers (8% op Tablet en 11% op Smartphone) die helemaal geen zoekmachine gebruiken.

resultaten nationale- search engine monitor onderzoekResultaten Nationale Search Engine Monitor 2014. Bron: iProspect en RMI

Hoe zoekt Nederland?

Hieronder de een video met De belangrijkste insights uit het Nationale Search Engine Monitor Onderzoek 2014

De Nationale Search Engine Monitor resultaten vergeleken met Statcounter.com

Naast de Nationale Search Engine Monitor 2014 maakt ook statcounter.com elk jaar haar gegevens bekend, waaronder meest gebruikte zoekmachines.

Statcounter search engine stas 2014

Deze cijfers geven een iets ander beeld. Hier heeft Bing een groter aandeel (3.05%) en Startpagina juist weer een kleiner aandeel (1.43%). Google staat hier op 93%. De score die ze vorig jaar overigens ook in de Nationale Search Engine Monitor 2013 haalden.

Conclusie

Als je beide onderzoeken vergelijkt is er maar één conclusie te trekken. Google domineert de Nederlandse markt. De concurrentie volgt echt op lichtjaren afstand. De dominantie van Google zal de komende jaren niet snel veranderen. Of we dit nu fijn vinden of niet.