010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Hoger in Google komen met dit onmisbare ingrediënt + 7 praktische tips

Geplaatst op |

Of jij hoger in Google kunt komen? Natuurlijk.

Iedereen kan hoog ranken in Google. Daar ben ik 100% van overtuigd.

Wil je vandaag nog bovenaan in Google staan, dan neem je een Adwords advertentie. Zolang je betaalt dan sta je bovenaan. Maar er is een methode die gratis is.

Zoekmachineoptimalisatie.

In deze blog leg ik uit welk ‘geheime ingrediënt’ ervoor zorgt dat jij je concurrenten met gemak verslaat en waarom het zo belangrijk is om hoog te ranken in Google.

Maar we laten we met de basis beginnen…

Waarom is een hoge positie in Google zo belangrijk?

Een simpel antwoord: bezoekers!

Een hoge positie in de zoekresultaten brengt veel bezoekers naar je website. Bezoekers die je product of dienst kopen of bijvoorbeeld inschrijven op je nieuwsbrief. Bezoekers zorgen uiteindelijk voor omzet. Daarom is een hoge plek in Google belangrijk.

Is een plek op de eerste pagina van de zoekresultaten dan voldoende? Nee, een plek op de eerste pagina in Google is het minimale waar je voor moet gaan.

Kijk maar naar de grafiek hieronder.

google-ranking

Bron: Advanced webranking

Horizontaal staan de posities in de zoekresultaten. Je ziet nummers 1 t/m 20: de zoekresultaten van de eerste en tweede pagina. Verticaal staat de click trough rates (CTR) per positie. Sta je op positie 1,2 of 3 dan komt er veel verkeer naar je website. Vanaf plek 3 loopt de CTR hard terug. Op de 2e pagina van de zoekresultaten kijkt bijna niemand meer. Een percentage van minder dan 5%. Dat is echt te verwaarlozen. In de online marketingwereld wordt vaak de volgende (flauwe) grap gemaakt:

Waar kun je het beste een lijk verbergen?
Op pagina twee van de Google zoekresultaten, want daar kijkt toch niemand.

Ik ga er vanuit dat je geen lijk te verbergen hebt. Maar deze cijfers maken wel duidelijk dat een positie op de eerste pagina van Google je minimale doel is. Sta je op de 1e pagina van de zoekresultaten, dan moet je daarna werken om op plek 1,2 of 3 te komen.

Een SEO strategie is onmisbaar

zoekmachine optimalisatie focus op de lange termijnIk kan je zo 50 tips geven die je Google ranking zal verbeteren. Maar dat is allemaal uitvoering. Wil je echt hoger in Google komen dan heb je een strategie nodig. Wat die strategie is? Verplaats je in het hoofd van je doelgroep. Achterhaal waar je doelgroep op zoekt. En geef ze het best mogelijke antwoord.

Heb je nog niet helder voor jezelf wie je doelgroep precies is? Lees hier 9 simpele vragen die je kunt gebruiken om je doelgroep te leren kennen.

Je volledig inleven in je doelgroep en weten hoe ze denken, en waar ze naar zoeken is het geheime ingrediënt van een winnende SEO strategie. Maar om dat te kunnen is het belangrijk om te weten…

Hoe gebruikers zoeken in Google

Een gebruiker start zijn zoektocht in Google altijd met een doel. Dit doel is de zoekintentie van een gebruiker. Zoekintentie is te verdelen in drie verschillende soorten zoekopdrachten.

  1. Do = transactionele zoekopdracht: de zoekintentie van een gebruiker is gericht op het voltooien van een transactie. Dat kan het kopen van een product zijn of het downloaden of aanvragen van een bepaalde dienst of product.
  2. Know = informationele zoekopdracht: een gebruiker is op zoek naar specifieke informatie over producten of diensten.
  3. Go = navigationele zoekopdracht: een gebruiker is op zoek naar één specifieke website.
    Voor elke soort zoekopdracht heb je content nodig op je website die exact aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker.
Do Know Go
Do Know Go momenten

Geen ‘rocket science’ toch? Je plaatst op je website specifieke content voor het type zoekopdracht. Zo kan de gebruiker zijn doel altijd behalen op jouw website. Als dat lukt dan is je missie geslaagd. Klinkt simpel, maar hoe doe je dit? Door antwoord te geven op vragen.

Verplaats je in het hoofd van je doelgroep. Ga als een echte speurneus aan de slag. Onderzoek waar je doelgroep naar op zoek is. Ken je hun zoekvraag dan kun je antwoord geven. Grote kans dat je concurrenten de vraag van je doelgroep ook proberen te beantwoorden.

Zorg altijd dat jij je concurrenten in jouw antwoord overtreft. Wees completer, gedetailleerder, gebruik meer video’s of afbeeldingen. Verzin iets. Zorg dat jouw antwoord het meest volledige en duidelijke antwoord is wat er op internet te vinden is. Om je te helpen…

Een voorbeeld

Stel je voor. Je verhuurt vakantiehuizen en appartementen in de regio Umbrië in Italië. Je wilt extra appartementen verhuren in de zomerperiode. Je plan is hoger ranken in Google zodat je online meer potentiële klanten trekt die een vakantiehuis of appartement in Italië willen huren. Hoe pak je dit aan?

Achterhaal de zoekintentie van je gebruiker

zoekmachine optimalisatieBegin met het achterhalen van de zoekintentie van je doelgroep. Beantwoord de transactionele en informationele zoekopdrachten die je doelgroep heeft.

Een transactionele zoekopdracht kan bijvoorbeeld ‘vakantiehuis huren in Umbrië’ zijn.

Deze zoekvraag kun je gemakkelijk beantwoorden. Je kunt aannemen dat mensen die zoeken op ‘vakantiehuis huren in Umbrië’ hun vakantiekeuze al gemaakt hebben. Ze zijn op zoek naar een geschikt vakantiehuis dat ze willen huren. Voor deze zoekopdracht maak je een overzichtspagina met een overzicht van alle vakantiehuizen en appartementen die je verhuurt.

Sluit geen bezoekers uit

Richt je jouw website alleen op transactionele zoekopdrachten in dan sluit je een grote groep potentiële klanten uit. Er zijn mensen die twijfelen over hun zomervakantie. Ze willen naar Italië, maar weten nog niet naar welke regio. Wordt het Toscane, de Dolomieten of Umbrië? Zij zijn op zoek naar informatie om een keuze te kunnen maken.

Jouw doel is om mensen te overtuigen dat Umbrië dé regio is voor een onvergetelijke vakantie. Deze mensen hebben nog vragen of twijfels die een keuze in de weg staan. Jij moet deze vragen of twijfels achterhalen. Dat kun je op verschillende manieren doen.

  • Gebruik je boerenverstand. Denk na welke vragen of twijfels je kunt zelf verzinnen die je doelgroep heeft.
  • Welke vragen stellen potentiële klanten? Noteer deze vragen. Deze vragen kun je beantwoorden op je website.
  • Gebruik Google. Wat geeft Google bij gerelateerde zoekopdrachten weer.
hoger-in-google-gerelateerde-zoekopdrachten
Gerelateerde zoekopdrachten
  • Zoek op branchegerelateerde websites en fora. Hier staan vaak al andere veel gestelde vragen van vakantiegangers over Umbrië.

Heb je bovenstaande opties gebruikt? Dan kom je bijvoorbeeld achter dat Umbrië voor veel toeristen een onbekende regio is. Mensen stellen vaak de vraag wat er te doen is en welke bezienswaardigheden er zijn.

Brainstorm over content die de zoekintentie van de gebruiker beantwoord

Je hebt een zoekvraag van je doelgroep achterhaald. ‘Bezienswaardigheden in Umbrië’. bedenk nu wat voor content je kunt maken om deze vraag te beantwoorden.

Zoek in Google op ‘Bezienswaardigheden in Umbrië’ en bekijk de 1e 10 zoekresultaten. Wat voor content hebben zij? Lijstjes met bezienswaardigheden. Niks spannends aan. Dat moet beter kunnen. En niet een beetje beter, maar 10x beter!

Waarom 10x beter?

Bekijk deze video van Rand fishkin van Moz waarom “goede content” niet langer voldoende is.


Natuurlijk is het niet te meten of content 1x, 4x of 10x beter is. Maar de term 10x beter geeft aan dat je alle verwachtingen van zoekers moet overtreffen. Je wil de concurrentie die nu rankt op de zoekterm ‘Bezienswaardigheden in Umbrië’ verslaan.

Gebruikerservaring is een belangrijke rankingfactor voor Google

Als je content 10x beter is dan dat van de concurrentie zullen bezoekers langer op je pagina blijven, je content zal sneller gedeeld worden via sociale media en je verdient makkelijker links van andere websites omdat ze graag naar je content willen linken. Allemaal dingen waar Google aan kan zien dat jouw pagina relevanter is dan de pagina’s van de concurrentie.

Je kunt eindelijk aan de slag met je pagina…

Heb je al een idee hoe je deze eruit wil laten zien? Laat ik je op weg helpen.

Je kunt een pagina maken waarop je een aantal bewoners uit Umbrië interviewt. Zij vertellen de ‘must see bezienswaardigheden’ in Umbrië die je niet in reisgidsen terugvindt.

Zie je het voor je? Een geweldige pagina met mooie foto’s, video’s en misschien een interactieve kaart waar aangegeven staat waar de bezienswaardigheden zijn.

7 praktische tips voor doelgroep gerichte webpagina’s

Hieronder vind je 7 praktische tips om een ‘killer’pagina te maken die je doelgroep aanspreekt.

Tip 1: Paginatitel

  • Weet waar je over (het onderwerp) schrijft en voor wie je is als je een paginatitel schrijft.
  • Zorg dat je titel je doelgroep direct aanspreekt en aanzet tot actie.
  • Verwerk het zoekwoord altijd in je paginatitel. Liefst zo ver mogelijk vooraan.
  • Schrijf meerdere titels en bepaal welke de doelgroep het meeste aanspreekt.

De titel voor de ‘Bezienswaardigheden in Umbrië wordt bijvoorbeeld.

10 bezienswaardigheden in Umbrië die niet in reisgidsen staan

Tip 2: Url

Zorg dat de url van de pagina leesbaar en beschrijfbaar is. Je doelgroep moet in één oogopslag kunnen zien waar de pagina over gaat.

Dus: www.vakantiehuishureninumbrie.nl/10-top-bezienswaardigheden-in-umbrie

in plaats van: www.vakantiehuishureninumbrie.nl/query?=123124

Meer tips over het schrijven van een goede titel en url voor je doelgroep lees je hier.

Tip 3: Video’s

Je wil je doelgroep de best gebruikerservaring geven die mogelijk is. Video’s zijn hiervoor erg geschikt. Bezoekers die je video’s bekijken blijven langer op je pagina. Hoe langer bezoekers op je pagina blijven hoe relevanter Google je pagina ziet. Je video’s moet het onderwerp van de pagina natuurlijk wel ondersteunen.

In ons voorbeeld laten we 5 inwoners van Umbrië hun 2 favoriete bezienswaardigheden vertellen. Dit zijn erg waardevolle tips voor je doelgroep. Deze video’s kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van je webpagina door gebruikers uit YouTube die je video bekeken hebben en zo naar je pagina gaan.

Lees meer op de site van Video Marketing Specialist Theo de Kleijn waar je 10 tips vind hoe je video seo kunt gebruiken om hoger in zoekmachines te komen.

Tip 4: Afbeeldingen

Uit onderzoek van Skyword blijkt dat content met aansprekende en relevante afbeeldingen tot wel 94% meer pageviews hebben dan content met ‘standaard’ of zonder afbeeldingen.

Veel lezers op internet zijn visueel ingesteld. Geweldige foto’s en opvallende graphics op je pagina die je geschreven verhaal ondersteunen zorgen ervoor dat je boodschap beter blijft hangen bij je gebruikers. Zo is de kans groter dat als ze een vakantie gaan boeken ze je nog niet vergeten zijn.

Plaats mooie (liefst zelfgemaakte) foto’s op je pagina over de bezienswaardigheden. Misschien kun je nog mooi vormgegeven kaartjes toevoegen bij de video’s van de locals waarop aangegeven is waar de bezienswaardigheden zijn.

Tip 5: Content

Besteed naast de inhoud van de tekst en aandacht aan de SEO van de pagina. Een goed verhaal is het belangrijkst, maar verwerk ook een aantal keer de zoekterm “bezienswaardigheden in Umbrië” in je tekst. Maar overdrijf het niet. Neem de zoekterm op in de titel en een paragraaf titel. Kijk of je synoniemen kunt vinden voor de zoekterm “bezienswaardigheden in Umbrie” en verwerk deze in je tekst.

Tip 6: Promotie

Een goede pagina maken en daarna hopen dat bezoekers vanzelf naar je site komen werkt niet. Zoek je doelgroep op. Op welke sites zijn ze te vinden? Benader deze sites of ze een link naar je pagina op willen nemen. Zijn er fora online waar mensen vragen stellen over een vakantie in Umbrië? Ook hier kun je je link delen. En natuurlijk op social media

Tip 7: Links

Tijd dat bezoekers op je site zijn en bounce rate zijn steeds belangrijke rankingfactoren voor Google. Zorg daarom dat de content die je schrijft niet alleen staat maar in verbinding staat met de andere content op je website. Door een pagina te maken met bezienswaardigheden in Toscane of de Dolomieten. Plaats interne links op naar deze pagina’s. Heb je ander interessante pagina’s over Umbrië op je website dan kun je daar natuurlijk naar linken in je tekst. Zorg dat je gebruiker verder kan klikken naar andere vragen over vakantie in Umbrië die voor hem interessant kunnen zijn.

Wil je hoger in Google komen te staan?

Wacht dan niet langer om te leren hoe je doelgroep denkt. Leer ze begrijpen.

Hoe zoeken ze in Google? Welke problemen of vragen hebben ze? Weet je dit dan kun je content maken die antwoord geeft op deze vragen en die de problemen die ze hebben wegnemen. Zorg dat je content altijd 10x beter is dan dat van je concurrenten.

Ga aan de slag. Welke vragen die je doelgroep heeft kun je nu bedenken? Maak de beste content die je kunt bedenken en je website zal hoger ranken in Google.