010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Lokale SEO: 6 tips zodat je bedrijf scoort in de lokale resultaten

Geplaatst op |

Lokale zoekmachine optimalisatie: een introductie

Bovenaan komen in Google. Het zijn de magische woorden die voor jou als mkb’er of lokaal ondernemer onbereikbaar lijken. Maar het kan echt. De sleutel zit ‘m in lokale zoekmachine optimalisatie (SEO).

Lokale SEO gaat om het tonen van zoekresultaten die relevant zijn op basis van de locatie waarop “de zoeker” zich bevindt. In dit artikel vertel ik wat dat precies betekent en leg ik uit hoe je het zelf in kunt zetten voor je bedrijf.

Wat is lokale zoekmachine optimalisatie?

Zoek je op je pc of mobiele telefoon naar een restaurant, slotenmaker of yogacursus dan heb je niks aan resultaten met een locatie ver van jou vandaan. Dat weet Google ook. Google laat daarom bij dit soort zoekvragen alleen resultaten zien die dicht bij jou in de buurt zijn.

Als ik bijvoorbeeld zoek op slotenmaker dan zie ik op een desktop het volgende:

lokale zoekresultaten desktop

En op een mobiele telefoon zie ik dit:

lokale zoekresultaten mobiel

Hoe dit kan? Google weet op welke locatie ik me bevind via het IP-adres op mijn pc en/of via GPS op mijn mobiele telefoon. Zo zie ik alleen slotenmakers die bij mij in de buurt gevestigd zijn (als ze hun website voor mobiele zoekresultaten geoptimaliseerd hebben natuurlijk).

Waarom is lokale SEO belangrijk voor je bedrijf?

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor elk bedrijf dat online klanten wil trekken. Lokale zoekmachine optimalisatie is extreem belangrijk voor het MKB met een afgebakend servicegebied, omdat we in een wereld leven waarin steeds meer “mobiel” gezocht wordt.

Lokale zoekmachine optimalisatie is zeer specifiek. “De zoeker” ziet alleen bedrijven die bij hem/haar in de buurt gevestigd zijn. Gebruikers zijn vaak op zoek naar een product en/of een dienst in een bepaalde plaats, stad of regio. Daarom wil je dat je bedrijf lokaal gevonden wordt. Sowieso op mobiele apparaten.

Het bedrijf (of de slotenmaker om in ons voorbeeld te blijven) dat het hoogst in de organische (= niet-betaalde) zoekresultaten terechtkomt, heeft op de meest slimme manier gebruikgemaakt van lokale zoekmachine optimalisatie.

Sta je als bedrijf bovenaan in de zoekresultaten dan maak je ook nog eens een grote kans dat zoekers werkelijk van je diensten gebruik gaan maken. Uit cijfers blijkt namelijk dat 95% van de zoekers op een zoekresultaat op de eerste pagina van Google klikt.

De verschillen tussen SEO en lokale SEO

‘Normale’ zoekmachine optimalisatie (SEO) en lokale zoekmachine optimalisatie hebben veel overeenkomsten. Het belangrijkste verschil zit ‘m in het doel. Bij ‘normale’ of organische SEO wil een bedrijf dat de pagina’s van haar website zo hoog mogelijk in Google komen. Bij lokale zoekmachine optimalisatie wil een bedrijf, vaak een bedrijf met een fysieke locatie, zo hoog mogelijk in de lokale zoekresultaten komen omdat “een zoeker” dan vaak op zoek is naar een bedrijf om naar toe te gaan.

Heeft je bedrijf een fysieke vestiging waar je klanten kunt ontvangen dan loont het om je te focussen op lokale SEO en je op een bepaalde plaats of regio te richten. Met ‘normale’ SEO ga je voor een bepaalde dienst of een bepaald product de concurrentie aan met de hele wereld. Met lokale SEO bereik je op een laagdrempelige manier een klantenkring in de regio waar je gevestigd bent.

6 lokale SEO tips om direct mee te beginnen

Lokale zoekmachine optimalisatie is niet ingewikkeld. Je kunt er vandaag nog mee beginnen. Hieronder geef ik zes simpele tips waarmee je direct je ranking kunt verbeteren.

1 Registreer je bedrijf op Google

Claim je vermelding in Google Mijn Bedrijf. Hier kun je je gratis aanmelden.

Ook voor lokale resultaten wil Google de meest relevante resultaten voor elke zoekopdracht laten zien. Bedrijven met volledige en juiste informatie worden beter gevonden met de juiste zoekopdrachten. Vul je profiel daarom zo volledig mogelijk in. Via Google Mijn Bedrijf kun je invullen waar je gevestigd bent, wat je verkoopt en wat je openingstijden zijn.

2 Vraag je klanten om reviews

Vraag klanten om reviews achter te laten op je website, je Google mijn bedrijfspagina of Facebook. 

Reviews helpen niet alleen om vertrouwen op te bouwen. Google gebruikt ze ook als ranking factor voor je positie in lokale zoekresultaten. Omdat mensen reviews belangrijk vinden, zijn ze dat ook voor Google.

Om reviews op je website te tonen kun je gebruikmaken van tools zoals klantenvertellen.nl, Kiyoh of Trustpilot.

3 Zorg voor relevante links op lokale pagina’s

Zijn er lokale bedrijven-directories waar je nog niet op staat? Denk hierbij bijvoorbeeld aan sites van gemeentes, van lokale ondernemersverenigingen of van bedrijven die aanvullende diensten leveren. Links van relevante lokale pagina’s naar jouw website zijn goed voor je lokale SEO ranking.

Je kunt ook een gastblog schrijven voor een lokale blog of medium. Je geeft gratis wat van je expertise weg en krijgt in ruil daarvoor een waardevolle link terug naar je website.

Denk ook aan lokale media. Het kan heel interessant zijn om een interview over je bedrijf en/of een nieuwe dienst, met een link naar je website, onder de aandacht te krijgen in de lokale media.

4 Optimaliseer de teksten op je website

Het is slim om op bepaalde pagina’s van je website te vermelden waar je je diensten aanbiedt. Combineer dit met de specifieke dienst of het product dat je levert. Heb je bijvoorbeeld een Spaans tapasrestaurant? Vermeld dan op je homepagina dat je ‘het lekkerste Spaanse tapasrestaurant in Hellevoetsluis’ bent. Pas op: overdrijf niet. Een paar locatievermeldingen per pagina zijn voldoende.

5 Voeg je locatie toe aan titels en metabeschrijvingen

Vergeet ook niet om de locatie van je bedrijf in de metatekst van je pagina te vermelden. Dit is de korte beschrijvende tekst die je onder de titel van je pagina in de zoekresultaten terugvindt.

6 Voeg een Google Maps kaart toe op je website

De ‘over ons’ of contactpagina op je website is een goede plek om dit te doen. Een kaart op je website is om twee redenen belangrijk:

1. Het maakt het makkelijk voor bezoekers om je bedrijf te vinden.
2. Je maakt een koppeling tussen je bedrijfswebsite en je fysieke adres. Dat is nog een manier waarop Google je locatie koppelt aan je bedrijf.

Staat er nog geen Google Maps kaart op je website doe dat dan vandaag nog.

Samenvatting

Lokale SEO is een erg effectieve manier om je bedrijf online te promoten. Het helpt je om je producten en services te promoten bij lokale klanten op het moment dat ze ernaar op zoek zijn.

Met deze zes tips sta je nog maar aan het begin van lokale zoekmachine optimalisatie. Maar ga je aan de slag met deze tips dan heb je direct een voorsprong op je lokale concurrenten die hier niet mee bezig zijn.