010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

7 on page SEO tips om je website een lokale SEO boost te geven!

Geplaatst op |

Als je deze blog leest denk ik dat je het belang van zoekmachineoptimalisatie (SEO) wel begrijpt. Jij wil online ook door je doelgroep gevonden worden. Lokale zoekmachineoptimalisatie wordt door veel ondernemers nog vergeten. Dat is jammer, want juist daar heb je als lokale of regionale speler veel te winnen. In dit artikel lees je dan ook wat lokale SEO precies betekent en hoe je het eenvoudig zelf inzet.

Wat is het belang van lokale SEO?

Elk bedrijf heeft baat bij een goed vindbare website. Daarom is het belangrijk om te investeren in SEO. Het heeft alleen geen zin om de strijd aan te gaan met grote bedrijven. Op bijna alle vlakken zal een multinational het winnen van jou als lokale speler. Ze hebben meer budget en vaak ook meer expertise beschikbaar. Maar waar Bol.com of Wehkamp zich richten op heel Nederland, hoef je als kleine ondernemer, uit bijvoorbeeld Ridderkerk, helemaal niet in heel Nederland op een nummer 1-positie in Google te komen. Zolang je maar gevonden wordt in jouw regio. Precies daarover gaat lokale SEO: je site optimaliseren zodat je lokale of regionale doelgroep jou weet te vinden.

#1 Begin met MijnBedrijf

Via Google MijnBedrijf kun je eenvoudig meer gegevens over je onderneming aan de zoekmachine doorgeven. Dat begint met een fysieke locatie, maar denk bijvoorbeeld ook aan contactgegevens, openingstijden en foto’s van producten of bijvoorbeeld een menu. Zo kunnen klanten je via Google Maps en de zoekmachine eenvoudiger vinden.

Heb je geen fysiek bezoekadres? Dan is het toch slim om je bij MijnBedrijf aan te melden. Dit verhoogt namelijk je vindbaarheid op Google en je betrouwbaarheid bij potentiële klanten.

#2 Voeg de locatie toe aan je paginatitel

Wanneer je exclusief in een stad, dorp of regio opereert is het slim om dit aan jouw online publiek te laten weten. In de zoekresultaten worden als eerste de paginatitels weergegeven. Dit is dus ook een goede plek om de locatie van je bedrijf te vermelden.

#3 Voeg de locatie toe aan je metatag

Eveneens kun je de locatie van je bedrijf vermelden in de beschrijvende tekst van je pagina (metatag). Omdat je in de metatag meer ruimte hebt dan in de paginatitel kun je hier eventueel ook omringende plaatsen of bekende wijken vermelden.

#4 Maak aparte pagina’s voor verschillende locaties

Uiteraard kun je voor elke locatie ook een aparte pagina maken. Doe dit in ieder geval wanneer je in deze plaatsen ook fysieke adressen hebt. Deze pagina’s mogen geen exacte kopieën van elkaar zijn! Geef duidelijk per locatie aan welke dienstverlening je er biedt.

#5 Relevante lokale content

Het beste voor je SEO is om relevante lokale content te (laten) schrijven. Wat is bijvoorbeeld een interessant verhaal om met je doelgroep in Den Bosch te delen. Hoe heb je een klant daar geholpen? Of hoe sluit jouw product aan bij een lokaal gebruik of feest?

Ook beeld speelt een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je op locatiepagina’s ook fotomateriaal van de betreffende gemeente of regio gebruikt. Bijkomend voordeel is dat je dit materiaal via een beschrijving weer met de locatie kunt taggen.

#6 Voeg lokale reviews toe

Op elke lokale pagina kun je ook één of meerdere reviews toevoegen van tevreden klanten uit die stad of dat dorp. Daarmee draag je bij aan je geloofwaardigheid bij de doelgroep en het helpt je met je ranking in de lokale zoekresultaten. Blijf wel eerlijk, een vervalste review is zo achterhaald.

#7 Blijf eerlijk

Nog even daarop voortbordurend: probeer bij het opbouwen van je lokale zoekmachineoptimalisatie wel zo eerlijk mogelijk te blijven. Het levert je op de korte termijn wellicht meer bezoekers op door te claimen dat je overal opereert, maar bezoekers prikken hier snel doorheen wanneer ze zien dat het eigenlijk om een bedrijf uit een andere gemeente gaat. Gebruik dus in geen geval valse adressen om de locatie(s) van je onderneming te beschrijven.