010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Hoe ben je lokaal beter vindbaar in Google? (En waarom reviews een grote rol kunnen spelen)

Geplaatst op |

Karen helpt kinderen met een leerachterstand. ‘Ik ben echt goed’, zegt ze. ‘Dat kan ik van mezelf natuurlijk niet zeggen maar je zou de ouders eens moeten horen. Die zijn dolgelukkig. Toch heb ik snel meer leerlingen nodig, anders redt mijn bedrijf het niet, financieel gezien.’ Ze slaat met het lepeltje tegen haar lege koffiekop: ‘Marketing, ik háát het.’
Ik schenk haar nog een keer bij. ‘Dat hoef je ook helemaal niet zelf te doen. Daar heb je je klanten voor. Als je meer leerlingen wilt werven moet je goed te vinden zijn in Google. Wat jij nodig hebt zijn reviews.’

Reviews? Waarom zijn die belangrijk?

Positieve online reviews zijn de allerbeste marketing voor je bedrijf. Je kunt zelf wel roepen dat wat je verkoopt geweldig is, maar als je klanten het zeggen is het veel geloofwaardiger. Reviews zijn de online vorm van mond-op-mond reclame. Uit onderzoek van het bedrijf Brightlocal blijkt dat 84% van de mensen net zoveel waarde hecht aan een online review als aan een aanbeveling van vrienden of familie.

En zijn reviews echt nuttig voor SEO?

Ja. Reviews helpen niet alleen om vertrouwen op te bouwen: Google gebruikt ze ook als ranking factor voor je positie in lokale zoekresultaten. Omdat mensen reviews belangrijk vinden, zijn ze dat ook voor Google.

Maar reviews doen nog meer:

Ze zorgen voor meer bezoekers via Google
Google laat reviews van bedrijven in de zoekresultaten zien. Hebben klanten reviews op je “Google Mijn Bedrijf-pagina” ingevuld dan zie je oranje sterretjes bij je bedrijf. Stel nu dat je last hebt van je nek en het gaat maar niet over. Je bent op zoek naar een manueel therapeut. Omdat je in Rotterdam woont zoek je op: manueel therapeut Rotterdam.

Met welke therapeut uit de zoekresultaten neem je contact op?

Reviews bij lokale zoekresultaten

Waarschijnlijk bel je de Praktijk voor Fysio- & Manuele therapie Boddé/Zuiderent voor een afspraak. Waarom? Zij hebben twee reviews. Omdat ze twee reviews hebben valt dat resultaat je meer op.

Reviews helpen je ranken op long-tail zoekwoorden
Laat je klant altijd zelf zijn review schrijven. Dan kan hij in zijn eigen woorden omschrijven wat voor product of dienst hij bij je gekocht heeft. Zo leer je welke woorden jouw klanten gebruiken als ze jouw product of dienst omschrijven. Deze woorden kun je weer verwerken in je websiteteksten zodat je ook op deze woorden gevonden gaat worden.

Reviews op rvs-achterwand.nl

Klanten van www.rvs-achterwand.nl gebruiken verschillende omschrijvingen voor het product dat ze kochten.

Maar waar kan ik die reviews dan neerzetten op mijn website?

Je zet reviews niet alléén op je eigen site – maar laten we daar even beginnen. Maak een pagina met klantervaringen. Maar pas op: zet die reviews niet alleen daar, maar laat ze ook zien op plekken waar klanten ze toevallig kunnen tegenkomen. Kitty Kilian zet bijvoorbeeld reviews op de salespagina van haar blogcursus.

Reviews op de salespagina van De Blogacademie

Vraag je klanten ook om reviews te plaatsen op Facebook, Trustpilot of Yelp. Google laat reviews van andere websites sinds 2016 ook zien in de zoekresultaten.

Reviews van andere sites in Google

Ai. Dus moet ik nu bij al mijn klanten om reviews gaan smeken?

Nee, je moet niet smeken. Maar je moet er wel om vragen want anders krijg je ze niet. Probeer uit wat het beste moment is om een review te vragen. Heb je een feestelijke oplevering met een tevreden klant dan is dát het moment om een review te vragen. Heeft je klant toegezegd maar vergeet hij het, herinner hem er dan na een paar dagen nog eens aan. Maar overdrijf het natuurlijk niet.

Maar als ik nou negatieve reviews krijg? Dan werkt het toch alleen maar tegen me?

Nee hoor. Alle reviews die je krijgt zijn waardevol. Ook de negatieve. Het klinkt misschien gek maar negatieve reviews versterken juist de geloofwaardigheid van je bedrijf. Heeft je bedrijf alleen maar positieve reviews dan gaan mensen twijfelen of al die reviews wel echt zijn. Dan werken reviews juist averechts.

Bovendien kun je ook léren van negatieve feedback van je klanten. In elk bedrijf gaat wel eens iets mis. Dat is niet erg. Als je weet waar je klanten minder tevreden mee zijn dan kun je die punten aanpakken en oplossen. Zo wordt je product of je dienst steeds een beetje beter.

Reageer ook altijd op negatieve reviews van klanten. Gewoon onder de reviews zelf. Zo kan iedereen zien hoe jij klachten afhandelt. Neem ook contact op en kijk hoe je je klant toch tevreden kunt stellen. Zo draai je een negatieve ervaring om naar een positieve.

Samenvatting

Hoe zorg je ervoor dat je goede reviews krijgt? Voldoe aan de verwachtingen van je klanten. En overtref ze. Zo kun je vol vertrouwen om reviews vragen die je op je website kunt gebruiken en die je laten opvallen in de lokale zoekresultaten van Google.

Wat nu?

Wanneer heb je weer een feestelijk moment met een klant? Vraag om een review. De eerste keer voelt het misschien een beetje onwennig maar doe je het vaker dan wordt het een gewoonte en gaat het alleen maar makkelijker.