010 303 67 40

Wat is online marketing?

Hoe zet je online marketing in als MKB’er of ZZP’er? Een introductie.

Als kleine ondernemer heb je beperkte tijd en middelen. Online marketing kan daarom nog wel eens een ondergeschoven kindje worden. Maar het is een terrein dat je tegenwoordig niet meer kunt negeren. In deze blog lees je waarom en hoe je online marketing op eenvoudige wijze zelf voor je bedrijf kunt inzetten .

Waarom is online marketing zo belangrijk, juist ook voor kleinere bedrijven?

“Mijn klanten komen hier uit de buurt, ik heb dat niet nodig”, aldus een lokale ondernemer met een eigen zaak. En natuurlijk heb je als lokaal bedrijf geen enorme marketingafdeling, maar het is absoluut slim om je toch met online profilering bezig te houden, want:

  • Hoe houd je die (potentiële) klanten uit de buurt op de hoogte als ze al een tijdje niet zijn geweest? (e-mailmarketing).
  • Hoe weten nieuwe buurt- of regiobewoners over het bestaan van je product of dienst? (zoekmachinemarketing / zoekmachine-adverteren)
  • Waar kunnen je enthousiaste klanten hun waardering kwijt? En hoe zet je dat in om hun netwerk te bereiken? (social-media marketing)
  • Hoe zet je anderen in om je omzet te laten groeien door je product of dienst via hun eigen kanalen te verkopen? (affiliate marketing)

In dit artikel leg ik je graag uit hoe je deze methoden eenvoudig inzet:

Zoekmachinemarketing (SEO)

Hoe gaan potentiële klanten in de buurt je vinden? Grote kans (93% van de Nederlandse internetters) dat ze Google zullen gebruiken.
Met SEO optimaliseer je je website om door de juiste mensen zo goed mogelijk te worden gevonden.
Zo heb je er als loodgietersbedrijf uit Breukelen bijvoorbeeld weinig aan als Limburgers je vinden.

Je wilt bovenaan komen als mensen googlen op:
Loodgieter Breukelen
Loodgieter Maarssen

Maar ook als ze met hun smartphone vanuit de regio zoeken op:
Toilet trekt niet meer door
Wasbak verstopt

Je website kun je SEO optimaliseren door duidelijke teksten te schrijven waar je per probleem van je potentiële klant een oplossing biedt
Goede inhoud is uiteindelijk het belangrijkste voor je ranking in Google, maar houd ook rekening met de volgende aspecten:

  • Laad je website snel genoeg?
  • Is je website eenvoudig te bekijken via een mobiele telefoon?
  • Plaats je regelmatige nieuwe inhoud?
  • Hoeveel websites van goede kwaliteit linken naar jouw pagina?

Meer weten? In dit artikel leg ik uitgebreid uit hoe je hoger in de zoekresultaten komt door slimme SEO-teksten en optimalisatie.

Zoekmachine-adverteren (SEA)

Waar zoekmachinemarketing (SEO) een langetermijnstrategie is, kun je met zoekmachine-adverteren (SEA) direct nieuwe klanten binnenhalen. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan.

Dit is hoe het werkt:

Via Google Adwords (de advertentiedienst van Google heeft verreweg het grootste marktaandeel) kun je bieden op zoektermen. Google plaats naar aanleiding daarvan je advertentie bovenaan in de resultaten. Wanneer iemand klikt op de advertentie betaal je daar een bedrag voor.

Weet je al hoe je doelgroep zoekt?

Zo niet, dan is het slim om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Je wilt uiteraard geen kostbaar advertentiebudget verspillen aan bezoekers waar je niet zoveel aan hebt.

Vervolgens is het tijd om de advertentie zelf te schrijven. Daar heb je beperkte ruimte voor. Je moet in 130 tekens je boodschap overbrengen.

Meer weten? Lees dan: Wat is Google Adwords en hoe kan ik het als kleine ondernemer gebruiken?

Social media marketing

Ben je actief op sociale media? Dan kun je ook daar adverteren met je producten of diensten. Het bekendste is adverteren op Facebook. Je kunt op Facebook kiezen wat precies het doel is van je advertentie. Bijvoorbeeld:

  • Meer bestellingen op je webshop (directe route)
  • Meer likes op je Facebookpagina (opbouwen publiek/fans)
  • Reacties op evenementen (betrokkenheid bij je bedrijf)
  • Klikken naar je website (bekendheid van je bedrijf)

Op sociale media is beeld nog veel belangrijker dan bij advertenties via Google. Zorg daarom naast een goede advertentietekst ook voor een aantrekkelijke en aansprekende foto of illustratie.

E-mailmarketing

Vaak onderschat, maar nog steeds erg relevant: marketing per mail.

Waar Google en Facebook je flink laten betalen voor toegang tot zoekers of socialmediagebruikers, kun je helemaal zelf een mailadressenbestand van je klanten opbouwen.
Met diensten zoals MailChimp (gratis tot 2000 abonnees) kun je eenvoudig een eigen nieuwsbrief versturen.

Daarbij is het wel belangrijk dat je:

  • Klanten niet té vaak mailt. Een keer per maand of minder.
  • De regel hanteert 80% nuttige informatie, 20% commercieel
  • De mogelijkheid biedt om eenvoudig uit te schrijven (wettelijk verplicht)