010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Online marketingsucces: hoe jongleren je hierbij kan helpen

Geplaatst op |

Veel van je concurrenten zijn al ‘online’. Je merkt ook dat aankopen steeds vaker online gedaan worden. Om de boot niet te missen wil jij nu doorpakken en online succesvol zijn. Je gaat direct aan de slag en je probeert van alles. Je past je website aan, gaat adverteren met Google Adwords, je gaat blogposts schrijven en je plaatst berichten op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je probeert allemaal balletjes in de lucht te houden, maar het levert allemaal niet op wat je ervan verwacht.

Leren jongleren

Stel je voor: jij wilt leren jongleren! Natuurlijk ga je niet direct met kettingzagen oefenen! Het is levensgevaarlijk en waarschijnlijk snel afgelopen met je jongleerambities…
Maar hoe oefen je dan wel? Simpel beginnen. Bekijk onderstaande video maar eens waarin Nederlands kampioen jongleren Niels Duinker de basis van het jongleren uitlegt. Ik wacht wel….

Heb je de video van Niels bekeken? Niels begint bij de basis. Hij legt uit hoe je moet staan, hoe je kunt oefenen met één bal. Vervolgens met twee ballen om het daarna uit te bouwen naar drie ballen. Zo ziet het er eigenlijk best simpel uit! Maar, wat heb je hier nu aan als het gaat om online marketing?
Laten we dit nu eens reverse engineeren naar online marketing….

Leg een goede basis

Net zoals met jongleren begint online marketingsucces met een goede basis. De basis van online marketing is een online marketingstrategie waarin je website het fundament is waar je op verder kunt bouwen. Meer dan 60% van de mensen kijkt tegenwoordig eerst op de website van een bedrijf voordat ze contact opnemen. Je website is dus vaak het eerste wat potentiële klanten van je zien. Jouw website moet daarom het hart van je online marketingstrategie zijn. De plek waar potentiële klanten alle informatie kunnen vinden over jouw producten en diensten. Zorg dat je website vertrouwen uitstraalt zodat potentiële klanten met jou in zee gaan.

Start klein

Online marketing bestaat uit veel verschillende onderdelen. Zoekmachine-optimalisatie, social media, e-mailmarketing, contentmarketing en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Net als bij jongleren start je met online marketing ook niet direct met zeven ballen. Stel jezelf een doel. Wat wil je over drie maanden bereikt hebben? Bijvoorbeeld: 10% meer websiteverkeer via Google. Richt je hier dan eerst op en zorg dat je dit onder de knie krijgt. Heb je na drie maanden je doel behaald en heb jij de basis van zoekmachine-optimalisatie door? Dan kun je je tweede online marketingbal opgooien. Nu kun je bijvoorbeeld starten met social media. Stel een doel en evalueer na drie maanden of je dit doel behaald hebt. Dit proces herhaal je net zo lang tot je al je online marketingballen in de lucht kunt houden.

Digital-marketing-channels
Bron afbeelding: smartinsights.com

Focus

Focus is bij online marketing en jongleren erg belangrijk. Waar je bij jongleren focust op de voorwerpen die je in de lucht gooit, ligt de focus bij online marketing op je potentiële klanten. Je wilt precies weten wie de mensen zijn die je product of dienst gaan gebruiken. Je wilt weten welke problemen ze ervaren. Jouw product of dienst kan deze problemen wegnemen, jij kunt ze hiermee helpen.

Blijf leren

Je bent nooit klaar met leren. Dit geldt natuurlijk voor jongleren, maar ook bij online marketing ben je nooit uitgeleerd. Online marketing ontwikkelt zich erg snel. Elk jaar komen er nieuwe technieken bij. Om succesvol te blijven moet je op de hoogte zijn van de laatste trends, zoals marketing automationvirtual reality en wearables. Daarnaast verandert Google meerdere keren per jaar zijn algoritme om te bepalen welke pagina’s bovenin de zoekresultaten staan. Wil je dat je website zichtbaar blijft in Google? Dan moet je dus ook op dit gebied je kennis up-to-date houden.

Wees creatief en onderscheid jezelf

Geloof het of niet maar veel mensen kunnen jongleren met drie balletjes. Daar val je dus niet meer op. Om opgemerkt te worden tussen alle mensen die hetzelfde doen, moet je echt iets speciaals kunnen. Dit geldt ook voor je bedrijf. Doe je hetzelfde als anderen dan hebben potentiële klanten geen reden om voor jou te kiezen. Je moet op zoek naar je onderscheidend vermogen. Wat kun jij wat anderen niet kunnen? Hoe meer je je onderscheidt, hoe minder concurrenten je hebt. Des te makkelijker kunnen potentiële klanten kiezen voor jou.

Kun jij nu jongleren?

Helaas kun je nu niet jongleren (met ballen of kettingzagen). Maar, heb ik je wel een idee kunnen geven hoe je moet jongleren met de verschillende componenten van online marketing om succesvol te zijn?

Heb jij vragen over online marketing of over het opstellen van je online marketingstrategie? Stel ze dan hier. Elke maandag van 12:00 uur tot 13:30 uur beantwoord ik al jouw vragen in het Upward Online marketingspreekuur. Je krijgt praktisch advies zodat je direct aan de slag kunt.