010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Seo en content marketing: waarom 1 + 1 drie is

Geplaatst op |

Meer dan 2.000 jaar geleden, toen zei hij het al. Aristoteles. “Dat het geheel meer is dan de som der delen”. In hippe managementtermen van nu: synergie. Twee dingen die samen meer resultaat genereren dan de losse dingen afzonderlijk. En toch wordt dit vaak vergeten. Ook in de online marketingwereld.

Zoekmachine optimalisatie en content marketing

Neem zoekmachine optimalisatie en content marketing. Om marktleider te worden in een niche moet je zoekmachine optimalisatie en content marketing samen inzetten. Zodat ze elkaar kunnen vullen en versterken. En toch gebeurt dit vaak niet.

Waarom?

Omdat SEO en content marketing als twee aparte online marketingstrategieën gezien worden. In grote bedrijven zijn het verschillende afdelingen en worden ze apart van elkaar opgepakt.

afbeelding-twee-circles

Dat is een gemiste kans. Want goede content op je website maar geen bezoekers, daar heb je niks aan. Veel bezoekers op je website maar content die niet aansluit bij wat bezoekers zoeken, dat is ook niet wat je wilt.

afbeelding-twee-circles-verrbonden

bron afbeeldingen: Kissmetrics

Wil jij je niche domineren, dan moet je SEO en content marketing elkaar overlappen. Want…

  • SEO heeft content nodig. Content marketing is content.
  • SEO gaat om gevonden worden op zoekwoorden. Content marketing gebruikt zoekwoorden.
  • SEO draait om backlinks. Content marketing levert je backlinks op.
  • SEO gaat om technische optimalisatie. Content marketing heeft goede user experience nodig.

“Seo haalt bezoekers – Content marketing houdt bezoekers”

SEO en content marketing hand in hand moeten gaan voor online marketingsucces.

Maar hoe doe je dat precies?

Hoe laat je SEO en content marketing samenwerken?

Zorg ervoor dat je SEO-strategie niet stopt als mensen op je website komen. Hier begint het pas. Zoekmachine optimalisatie draait niet om om zoveel mogelijk mensen naar je website. te ‘harken’. Dit is een oude manier van denken. Om je markt te kunnen domineren moet je een relatie opbouwen met je klanten. Je moet werken aan je Know, Like, Trust factor.

Zoekmachine optimalisatie is de eerste stap. Als je goed vindbaar bent leren mensen je kennen. Goede content afgestemd op de wensen van je doelgroep zorgt ervoor dat je potentiele klant je aardig gaat vinden.

Online marketing is geen samenraapsel van losse stapjes, waar je klant zelf de weg moet vinden en van stap naar stap moet springen. Zo weet je bijna 100% zeker dat je potentiele klant nooit het eindresultaat haalt wat jij voor ogen hebt.

Benader online marketing als een reis die een potentiele klant aflegt om tot een bepaalde handeling te komen. Die handeling kan van alles zijn. Een aankoop, het afnemen van een van je diensten, het downloaden van een e-book van je website of het inschrijven op je nieuwsbrief.

SEO is het begin van de reis van je potentiele klant. Met goede content – die de klant aanspreekt – kun je de klant verder het proces in begeleiden.

Waarom kopen klanten je product?

Oké, ik gun het je dat je marktleider wordt in je industrie. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Vanuit je product denken helpt niet.

Om goede content te kunnen maken die je doelgroep aanspreekt en de zoekintentie van je potentiele klanten te begrijpen moet je alles weten van je klanten. Zorgen dat je alle redenen kent waarom de klant jouw dienst of product nodig heeft.

Dus stap 1 is om te achterhalen wat de redenen zijn waarom klanten producten of diensten van je kopen. Voor welke werkzaamheden zoeken ze een oplossing? De Nederlandse marketinggoeroe Jos Burgers zegt dat mensen niet zitten te wachten op middelen. Ze willen oplossingen. Mensen willen geen boren, maar gaten. Klinkt logisch toch?

Hoe je dat doet?

Ontdek de ‘Jobs to be done’ van je klant

Dat kan met het ‘Jobs to be done‘ framework. Daarmee zoek je uit voor welke werkzaamheden (jobs) jouw klanten jouw product of dienst willen ‘inhuren’. Wat willen ze bereiken? Wat is hun einddoel?

De makkelijkste manier om hier achter te komen?

Praat met je klanten.

Je komt tot de meest verrassende inzichten. Een voorbeeld? kijk naar onderstaand filmpje waarin Harvard Professor Clay Cristensen uitlegt hoe hij de ‘jobs to be done’ heeft gevonden voor een fastfoodketen die meer milkshakes wilde verkopen.

Heb je het filmpje bekeken?

Viel het je op dat de reden dat mensen een milkshake kopen, een totaal andere reden is dan je zou verwachten.

Stel je voor hoe groot je voorsprong op je concurrenten is als je precies weet waarom je product gekocht wordt. Je kunt teksten op  je website en de inhoud van je marketing hier op afstemmen. Klanten krijgen dan het gevoel dat je hun gedachten kunt lezen.

Een content strategie opgedeeld in onderwerpen

Heb je de belangrijkste taken waar je potentiële klant je product of dienst voor wil gaan gebruiken achterhaald? Dan zijn dat de hoofdonderwerpen waar je je content marketing en zoekmachine optimalisatie op kunt gaan afstemmen.

Een voorbeeld

het bedrijf Postplanner is met de ‘Jobs to be done’ methode aan de slag gegaan. Postplanner is software waarmee je content kunt vinden, inplannen en posten op social media om meer bereik en engagement te genereren.

De drie belangrijkste ‘jobs’ waar mensen Postplanner voor gebruiken zijn:

  1. Het vinden van content voor social media posts.
  2. Het vooruit plannen van social media posts in de toekomst.
  3. Het posten van deze berichten op Facebook en Twitter.

Vinden, plannen en posten dus.

Op deze drie onderwerpen hebben ze hun content marketingstrategie ingericht. Alle content die ze maken is gelinkt aan een van de drie ‘jobs’ die hun product kan doen.

Een goede op onderwerpen gebaseerde content strategie betekent dat je niet alleen moet weten op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt maar ook wat hun intentie is voor het gebruiken van deze zoekwoorden. Stel een gebruiker zoekt op de term ‘marketing automation’. Zoekt hij dan naar een definitie of wil hij iemand inhuren die marketing automation voor hem gaat doen? Het antwoord op deze vraag is je de zoekintentie van je gebruiker.

Hoe kun je de zoekintentie achterhalen?

Daar zijn verschillende manieren voor.

  1. Gebruik je gezonde verstand.
    Welke woorden gebruiken klanten als jij met ze praat over je product of dienst? Deze woorden zijn goud waard omdat dit woorden zijn die echte klanten gebruiken.
  2. Gerelateerde zoekwoorden in de Google zoekresultaten.
    Welke gerelateerde zoekwoorden toont Google bij de woorden die je klant gebruikt heeft voor je product of dienst? Zo achterhaal je welke termen klanten nog meer gebruiken als ze je product of dienst zoeken.
  3. Google Keyword Planner
    De Google Keyword Planner is een goed startpunt om te achterhalen hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn. Let op: dit zijn relatieve cijfers en geen absolute getallen.
  4. Keywordtool.io
    Keywordtool.io kun je gebruiken om long tail zoekwoorden te achterhalen bij de zoekintentie van je gebruiker.
  5. SEMrush
    SEMrush is een tool die je kunt gebruiken om te zien welke zoekwoorden je concurrentie gebruikt. Dit geeft je misschien weer nieuwe ideeën om je zoekwoordenlijst uit te breiden en sub-niches te ontdekken voor je product waar je nog niet aan gedacht had. Semrush is er in een betaalde en gratis variant.

Conclusie

Met zoekmachine optimalisatie zonder content marketing en content marketing zonder SEO is online succes onbereikbaar. Laat beide disciplines elkaar overlappen en met elkaar samenwerken. Zo krijg je sneller en beter resultaat, meer relevante bezoekers en potentiële klanten die je weten te vinden online.

Wil je meer weten over hoe je zoekmachine optimalisatie en content marketing optimaal samen kunt laten werken? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.