010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Waarom SEO niet zo moeilijk is als je denkt – en de 2 factoren die écht belangrijk voor jou zijn

Geplaatst op |

Ben je ook zo iemand?
Die maar niet aan SEO begint?
Omdat alle experts zeggen dat het zo complex is?

Neem niet alles klakkeloos van ze aan. SEO klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk héél simpel. Geef Google gewoon wat hij het allerbelangrijkst vindt. En dat zijn maar twee dingen: goede content en links.

Huh, maar het algoritme van Google is toch heel ingewikkeld?

Dat klopt. Het algoritme dat Google gebruikt is ontzettend ingewikkeld. En Google past zijn algoritme ook nog eens meer dan 150 keer per jaar aan. Dat is gewoon niet bij te houden. Je hebt een mega wiskundeknobbel nodig om het te begrijpen. Google gebruikt meer dan 200 factoren die je ranking in Google bepalen. Je hoeft ze niet alle 200 te kennen. Er zijn er twee echt belangrijk. Namelijk:

  1. Goede content
  2. Relevante links naar je website

Hoe weet je wat de belangrijkste ranking factoren van Google zijn?

Omdat Andrey Lippatsev, Search Quality Senior Strategist van Google, dit letterlijk heeft gezegd als antwoord op een vraag tijdens een Q&A sessie in 2016.

“Yes. Absolutely. I can tell you what they are. It’s content and links going into your site.”

In deze blog leg ik je uit hoe jij aan deze twee factoren kunt werken. Laten we starten met goede content.

Maar hoe ziet goede content er dan uit?

Om goede content te kunnen maken moet je eerst weten wat het is. Want de definitie van goede content is voor iedereen anders. Omdat je wilt ranken in Google is het belangrijk om te weten wat Google onder goede content verstaat.

Wat is ‘goede’ content volgens Google?

Google vindt content goed als het expertise en autoriteit uitstraalt en geloofwaardig is. Google noemt dit het EAT-principe.

Expertise, authoritativeness, trustworthiness Google

Ze legt de lat dus hoog voor je. Maar gelukkig geeft Google ook aan hoe content eruit moet zien om aan het EAT-principe te voldoen.

Om hoog te scoren in Google moet jouw webpagina de meest relevante pagina op internet zijn voor een gebruiker. En dat betekent niet de mooiste, de langste of de pagina met de meeste woorden. Want dat boeit Google allemaal niks.

Google wil een pagina die de gestelde vraag het best beantwoord. Dat kan een antwoord van drie simpele zinnen zijn, of een uitgebreid artikel van 1.000 woorden. Dat is helemaal afhankelijk van het onderwerp waarover je schrijft.

Maar hoe maak ik dan zelf goede content?

Google legt de lat hoog. Dat moet jij ook doen. Goede content moet je basis zijn. Wil je echt scoren online dan ga je een stap verder. Jouw doel moet zijn om de beste pagina die er bestaat op internet te maken over jouw onderwerp. Trek alles uit de kast. Wees creatief en go for it.

Even wachten nog

Ga niet direct aan de slag met SEO. Neem even de tijd om te bedenken hoe jij ‘de beste pagina ever’ kunt maken. Brainstorm om tot ideeën te komen. Bekijk de pagina’s die nu hoog staan op het betreffende zoekwoord. Wat doet de concurrentie goed en wat kun jij beter?

Heb je een goed idee en ga je aan de slag, stel jezelf dan steeds de volgende vragen. Zo kun je controleren of je op de goede weg bent om topcontent te maken.

Leert iemand iets van mijn content, is het leuk om te lezen en boeit het tot de laatste zin?

Wil iemand iets leren dan moet het hem interesseren. Zorg dat je weet wat je lezers aanspreekt en geef ze dat. Luister goed naar je lezers en klanten. Welke vragen krijg je vaak? Schrijf hierover.

Om je lezers te boeien moet je kiezen voor wie je schrijft. Want een webtekst voor iedereen daar herkent niemand zich in. Neem één persoon in gedachten (je ideale klant) en schrijf de tekst voor hem of haar. Gebruik ook woorden die je ideale klant begrijpt.

Een extra vraag die je jezelf voor je lezers kunt stellen is: als mijn lezers de tekst gelezen hebben, is dat dan een goede investering van hun tijd geweest?

Is mijn content eerlijk en transparant?

Vertel geen onwaarheden. Doe daarom altijd onderzoek naar de onderwerpen waarover je schrijft. Voeg harde bewijzen en feiten toe aan je stuk. Neem ook links op naar andere bronnen. Probeer een onderwerp van alle kanten te belichten. Je kunt bijvoorbeeld experts interviewen en hun quotes in je content verwerken.

Want weet: eerlijkheid en transparantie is de beste manier om vertrouwen op te bouwen.

Is mijn tekst goed leesbaar?

Je tekst kan inhoudelijk goed zijn maar dan ben je er nog niet. Want een lange lap tekst leest niemand. Het oog wil ook wat. Gebruik voldoende witruimte, informatieve tussenkoppen en opsommingen in je tekst. Dit zorgt voor structuur en maakt je tekst makkelijker leesbaar. Kijk maar naar de twee voorbeeldteksten hieronder.

Het verschil tussen onleesbare en leesbare tekst

Is mijn content visueel aantrekkelijk met video en afbeeldingen?

Is de tekst duidelijk geschreven? Je pagina moet ook visueel aantrekkelijk zijn voor de mensen die het lezen. Gebruik afbeeldingen en video’s ter illustratie en verduidelijking. Afbeeldingen helpen om grote stukken tekst op te breken. Met afbeeldingen kun je bijvoorbeeld nadruk leggen op bepaalde onderdelen of zaken visueel uitleggen in een schema.

Win vertrouwen

Jouw doel is om het vertrouwen van je lezers te winnen. Dan win je uiteindelijk ook het vertrouwen van Google.

Lees hier meer over wat Google belangrijk vind voor content en welke richtlijnen het hanteert voor beoordelen van content.

En die links, hoe krijg ik er daar meer van?

Door goede content te maken die de vraag van je doelgroep beantwoord. Dat is flauw hé.

Het is alleen wel waar. Voor links naar je site moet je zelf super goede content maken. Over onderwerpen die je doelgroep interessant vind. Die ze willen delen, naar willen linken en anderen over willen vertellen.

Bouw een netwerk op

Maar mensen vinden je content niet vanzelf. Je moet bouwen aan een netwerk dat je helpt om je content online te verspreiden. Je kunt hier verschillende dingen voor doen:

  1. Ga op zoek naar websites die je doelgroep volgt en leest en aansluiten bij het onderwerp waar je over schrijft. Benader deze websites en vraag of ze naar je artikel willen linken. Omdat de content aansluit bij de onderwerpen waar ze over schrijven en het hun lezers aanspreekt is de kans groot dat ze naar je willen linken.
  2. Je kunt deze websites ook benaderen of je een gastblog kan schrijven voor ze. Dit levert je bekendheid op en meestal ook een link naar je eigen website. Bijvoorbeeld in je profiel.
  3. Volg mensen op Twitter, Facebook en LinkedIn die (in)direct schrijven over de onderwerpen waar jij ook over schrijft. Bouw een band met ze op door te reageren op hun artikelen en hun posts te liken en te delen. Als je een band hebt opgebouwd is de kans groot dat ze jouw artikelen ook willen delen onder hun volgers.

Links naar je website komen dus niet vanzelf. Voor goede links naar je site moet je tijd investeren in goede content en online relaties.

Samengevat: SEO is niet moeilijk maar is wel hard werken

Waarom zijn er dan zoveel SEO-ers? Omdat het niet moeilijk is, maar wel véél werk. Je moet de best mogelijke content maken en het slim onder de aandacht van mensen brengen. Dat doe je niet even.

Als iets veel werk is zijn mensen ook altijd op zoek naar geheime formules om direct succes te hebben. Maar geloof me, die zijn er niet voor SEO. Het is niet iets eenmaligs. SEO is een continu proces en zo’n proces kost nou eenmaal tijd.

Dus, huur een SEO-specialist in als je zelf geen tijd hebt. Maar ga je zelf aan de slag met SEO: maak dan de beste content die er is en bouw aan relevante links naar je website. Dan komt SEO-succes vanzelf.