010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

SEO: Hoe lang duurt het voordat ik SEO resultaten ga zien?

Geplaatst op |

Deze vraag wordt mij heel vaak gesteld en ik zou er graag een duidelijk antwoord op geven. Maar dat gaat niet want ik wil geen valse verwachtingen wekken. Er is namelijk geen ‘one size fits all’ antwoord. Het is voor elke website anders.

Het moment waarop je resultaat ziet in Google hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld:

Bestaat je website al een tijd of start je een nieuwe website?
Heel simpel: Google geeft de voorkeur aan oudere sites. Omdat oudere sites al langer bestaan dicht Google hier meer vertrouwen aan toe.

Ben je al bezig geweest met zoekmachine optimalisatie (SEO)?
Als je nog nooit iets aan zoekmachine optimalisatie gedaan hebt zal het langer duren om hoog te scoren in Google dan wanneer je in het verleden wel met SEO bezig bent geweest. In dat geval volstaan mogelijk een aantal kleine aanpassingen van je website om resultaat te zien.

In welke branche ben je actief? Is er in deze branche online veel of weinig concurrentie?
In de ene branche is meer competitie dan in de andere branche. Verhuur je hotelkamers en moet je het opnemen tegen de booking.coms van deze wereld dan kost het veel meer moeite om goed gevonden te worden in Google dan voor een accountantskantoor dat werkt voor slagerijen.

Heeft je website goede links van andere sites?
Google hecht veel waarde aan kwalitatief goede links naar je website. Als je website deze al heeft dan zul je veel sneller resultaat zien dan wanneer je deze nog niet hebt.

Elke website heeft een andere tijdslijn met betrekking tot wanneer de eerste SEO resultaten zichtbaar worden. Een goede SEO-specialist kan op basis van vooronderzoek en een SEO-audit van je website een verwachting afgeven die specifiek voor jouw website is.

Wat zijn SEO resultaten?

Maar wat is dan SEO resultaat? Want de term ‘resultaat’ op zich is natuurlijk vaag en niet meetbaar. Daar kunnen we niks mee.

Als ik praat over zoekmachine optimalisatie resultaat bedoel ik het laten groeien van je bedrijf. Dus zorgen dat jij je bedrijfsdoelen haalt. Jouw website laten stijgen in de rankings van Google is alleen een middel.

Als jij op voor jou belangrijke zoektermen steeds hogere rankings behaald in Google dan zal het verkeer naar je website toenemen. Je wordt beter zichtbaar en als je een goede website hebt dan wordt een deel van de bezoekers van je website uiteindelijk klant.

Hoe weet je wanneer je kans op resultaat toeneemt?

Dat is eigenlijk vrij simpel. Als pagina’s van je website op steeds hogere posities staan in Google, dan heeft dat als gevolg dat het verkeer naar je website toeneemt en dus ook je kans op resultaat.

Hoe kun je dit zien?

In de rapportages van Google Analytics en Google Search Console. Verdiep je hier in. Start je met SEO zorg er dan voor dat je weet hoeveel bezoekers je website nu per maand trekt. Kijk elke maand wat de stijging van het aantal bezoekers is. Zo kun je zien of de werkzaamheden die je uitvoert ook effect hebben.

Maak ook doelen in Google Analytics. Bijvoorbeeld met betrekking tot inschrijvingen op je nieuwsbrief, het aantal verkopen of offerteaanvragen. Deze doelen zijn belangrijk om te zien of het verkeer van Google je ook daadwerkelijk oplevert waar je naar streeft.

Besteed je jouw zoekmachine optimalisatie uit zorg er dan voor dat je maandelijks een duidelijke rapportage krijgt met de stijging in het aantal bezoekers, de zoektermen en posities waarop je gevonden wordt maar ook wat deze bijdragen aan de doelen die je hebt opgesteld. Doe je dit dan kun je goed monitoren of het budget dat je in SEO stopt ook echt resultaat oplevert.

Wat is een realistische SEO-planning?

Het kan een paar dagen tot enkele maanden duren voordat je resultaat ziet. Dat is afhankelijk van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld van de grootte van je website. En dit resultaat is pas het begin. Heb je je SEO-strategie goed ingericht dan nemen je resultaten alleen maar toe in de tijd. Zie onderstaande grafiek uit Google Analytics.

seo resultaten in Google Analytics

Realistische verwachtingen

Als je begint met zoekmachine optimalisatie is het vaak een grote investering in tijd met een klein beetje resultaat. Je blijft aanhikken tegen de 1e pagina in Google of je scoort alleen op zoekwoorden waarop weinig concurrentie en verkeer is. Maar stijg je in de 1e maanden van plek 89 naar plek 11 in Google (een stijging van 78 plekken!!) dan krijg je niet direct ladingen nieuwe bezoekers naar je website.

Stijg je van positie 11 naar 5 in Google dan levert je dat 5% stijging van bezoekers op. Stijg je door naar plek 2 dan stijgt je bezoekersaantal met 8%. Maar kom je op positie 1 in Google dan zie je plotseling een stijging van 20 a 30% of meer aan bezoekers naar je website.

Heb je weinig kennis van zoekmachine optimalisatie en kijk je alleen naar de stijging in bezoekers naar je website dan lijkt het alsof er de eerste maanden niks gebeurt terwijl er op de achtergrond grote resultaten behaald worden.

De grafiek hieronder laat zien hoe mensen zich de groei van organisch verkeer in de tijd voorstellen. Een mooie stijgende lijn. Het liefst in een zo kort mogelijke tijd.

seo resultaten: de verwachte tijdlijn
seo resultaat: de verwachte tijdlijn

In werkelijkheid ziet de organische groei van een website er veel grilliger uit, meer zo:

seo resultaten: de werkelijke tijdlijn
seo resultaat: de werkelijke tijdlijn

Het is belangrijk om dit voor ogen te houden als je start met zoekmachine optimalisatie.

Wil je meer weten over onrealistische verwachtingen? Bekijk dan “Whiteboard Friday” van Rand Fishkin van MOZ waarin hij meer uitlegt:

SEO is een langetermijnproject

Je weet nu dat als je direct meer bezoekers naar je website wilt trekken dat zoekmachine optimalisatie niet de juiste methode is. Je kunt dan beter kiezen voor zoekmachine adverteren (SEA) met Google Adwords. Met de betaalde Adwords advertenties in Google ben je direct (beter) zichtbaar.

Het voordeel van Adwords: zolang je betaalt ben je zichtbaar en sta je bovenaan.

Het nadeel van Adwords: als je stopt met betalen ben je direct niet meer zichtbaar voor potentiële klanten in Google.

SEO werkt dus anders. Het is complexer. Er zijn veel variabelen. Zoekmachine optimalisatie is een tactiek waar je op langere termijn resultaat van ziet. Je haalt er niet even snel nieuwe klanten mee binnen maar met de juiste investering en een goede strategie is zoekmachine optimalisatie de marketingtactiek met het beste ROI dat er bestaat.

SEO is als je conditie

Zoekmachine optimalisatie kun je vergelijken met je conditie. Ga je conditie opbouwen dan zie je niet direct resultaat. Conditie bouw je stapje voor stapje op. Net als SEO.

Wil je bij SEO te snel en gebruik je ‘anabolen’ om je website snel hoger in Google te laten komen (Black Hat SEO) dan bestaat er een grote kans dat Google je website bestraft. Je hebt dan een ‘schorsing’ te pakken. Je kunt weer helemaal opnieuw beginnen.

SEO resultaten bouw je langzaam op. Dat doe je door je website te optimaliseren, je te verdiepen in de zoekintentie van je potentiële klant, regelmatig nieuwe en relevante content op je website te plaatsen en links te verzamelen van relevante websites. Zo bouw je aan een blijvende hoge positie in Google.

SEO is een continu proces

Stop je met trainen dan gaat je conditie achteruit. Geef je zoekmachine optimalisatie geen aandacht meer dan gaan je resultaten in Google ook langzaam achteruit.

SEO-optimalisatie stopt nooit. De markt is altijd in beweging. Google brengt regelmatig nieuwe updates uit, het gedrag van je doelgroep verandert en je concurrenten zitten ook niet stil.

Het is belangrijk om een SEO-strategie met duidelijk meetbare doelen te hebben. De doelen uit je strategie deel je op in kleine en overzichtelijke blokken. Bijvoorbeeld per kwartaal. Je kunt dan per kwartaal meten of je op schema ligt om je doelen te behalen. Is dit niet zo dan kun je makkelijk je geplande SEO-werkzaamheden voor een volgend kwartaal bijstellen. Zo is de kans groter dat je je doelen ook echt haalt.

Bron

Samenvatting

Je weet nu dat SEO resultaten nooit van het een op het andere moment komen. Het kost tijd en vooral werk. SEO is nooit klaar. Je blijft continu aanpassingen doen om je rankings in Google te behouden en te verbeteren.

Wil je SEO uitbesteden aan een SEO-bureau informeer dan goed hoe ze werken en wat hun strategie is. Zorg ook dat je maandelijks duidelijke rapportages krijgt zodat je kunt zien of je investering ook oplevert wat je voor ogen had.