010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Waarom je SEO niet moet aanpakken alsof je gaat liften
(en hoe het dan wel moet)

Geplaatst op |

Liften? Je weet niet hoe zo’n vakantie loopt, maar avontuurlijk is hij zeker. Het kost je geen cent en je hebt alle vrijheid. Alleen weet je nooit of je wel op je bestemming aankomt. En hoe lang je erover doet hangt af van die Poolse vrachtwagenchauffeur.

Zo werkt het ook met zoekmachine optimalisatie. Zonder strategie blijf je steken op dat tankstation in Dubrovnik (om 04.00 uur ’s nachts).

Waarom is een SEO strategie nou zo belangrijk?

Omdat een plan voor focus zorgt. Misschien is dit herkenbaar: je werkt elke avond tot 11.00 uur aan je website. Je leest alle blogs van Backlinko. Je zoekt dagen naar de best converterende button-kleuren. Maar kijk je na een half jaar naar je Google Stats dan zie je dat je toch iets niet goed hebt gedaan.

Met een SEO strategie voorkom je dat.

Hoe kom ik aan zo’n SEO strategie?

Je moet eerst weten wat je wil bereiken met je bedrijf. Wil je meer bezoekers? Wil je meer verdienen? Welke stappen moet je daarvoor zetten?

Pas dan kun je SEO doelen bedenken die je gaan helpen om de gestelde doelen te bereiken.

Beetje theoretisch? Wacht, ik geef je een voorbeeld:

De omzet van je bedrijf viel vorig jaar tegen en de kosten waren véél te hoog. Je wil je omzet laten stijgen, maar je wil geen geld uitgeven aan Adwords of aan Facebook. Een goed SEO doel is dan om te zorgen dat je meer organisch verkeer vanuit Google naar je website krijgt, waar leads uit komen.

Komen die leads vanzelf?

Nee. Je moet wel weten wie jouw doelgroep is. Pas als je je doelgroep scherp hebt kun je doordachte beslissingen nemen. Bijvoorbeeld: hoe je je doelgroep aanspreekt op je website, en welke zoekwoorden je moet gebruiken om te zorgen dat mensen je vinden.

Heb jij je doelgroep nog niet scherp? Hier staan 9 vragen die je helpen om je doelgroep te leren kennen.

Mooi. Dan ga ik meteen aan de slag

Nog héél even wachten. Je moet nog één ding doen. Zoekwoordenonderzoek.

In een zoekwoordenonderzoek achterhaal je hoe jouw potentiële klanten in Google je product of je dienst noemen. En om stukken te schrijven over onderwerpen waarnaar je doelgroep op zoek is. En uiteindelijk, als je de smaak te pakken hebt, kun je ze gebruiken om de structuur van je hele website aan te passen.

Maar is een SEO strategie niet meer iets voor grote bedrijven?

Nee hoor. Een SEO strategie is voor elk bedrijf belangrijk.

De verleiding is groot om gewoon maar dingen te doen. Blogposts schrijven, een zoekwoordenonderzoek doen en/of je pagina’s optimaliseren. Want dat is leuker dan een plan maken. Maar zonder plan kun je alleen maar hopen dat wat je doet ook werkt. Of blijf jij liever hopen op die ene Ferrari die jou in één keer van Rotterdam naar Rome brengt?

Oké, dus ik moet een dik rapport gaan schrijven?

Nee joh. Zo’n dik rapport leest toch niemand.

Een goede strategie is kort en duidelijk en past op één a4. Heb je meer tekst nodig dan kan je SEO strategie simpeler. Laat hem dan een paar dagen liggen en denk er nog wat langer over na.

Je hoeft ook niet álles op te schrijven. SEO verandert zo snel dat het beter is om je doelen door het jaar heen bij te stellen.

Hoe maak ik nou zelf een SEO strategie?

Stel jezelf de volgende vragen:

1. Doel

• Wat wil ik dit jaar bereiken met mijn bedrijf?

2. Strategie

• Wat ga ik dit jaar doen om mijn doel te halen?
• Hoe kan ik dit meten?

3. Doelgroep

• Wie is mijn doelgroep?
• Waar vind ik mijn doelgroep online?

4. Zoekwoordenonderzoek

• Welke woorden gebruikt mijn doelgroep om de problemen te beschrijven die ik voor ze oplos?
• Wat voor oplossing zoekt mijn doelgroep zelf voor hun probleem?
• Wat is de grootste aarzeling van mijn doelgroep om mijn product of dienst te kopen?

Samenvatting

Neem de tijd om na te denken voordat je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Maak een SEO strategie. De dingen die je doet zijn effectiever en je ziet veel sneller resultaat als je hebt nagedacht over een strategie.

En nu?

Pak een a4 en geef antwoord op de 4 vragen:
1. Wat is mijn doel?
2. Wat ga ik dit jaar doen om mijn doel te behalen?
3. Wie is mijn doelgroep?
5. Welke woorden gebruikt mijn doelgroep om de problemen te beschrijven die ik voor ze oplos?

Nu heb je je eigen SEO strategie.