010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Waarom je niet moet twijfelen om te starten met SEO – en 5 goede redenen om vandaag nog te beginnen

Geplaatst op |

Lopen bij jou de koude rillingen over je rug als je het woord zoekmachineoptimalisatie hoort? Begint je hart sneller te kloppen en kun je niet meer helder nadenken? Ga dan even rustig zitten en adem een paar keer diep in en uit.

Gaat het weer een beetje? Fijn.

Je hebt vast allemaal enge verhalen gehoord over SEO. Dat je heel snel een penalty krijgt van Google en dan helemaal niet meer vindbaar bent, dat SEO alleen werkt als je op plek 1 in Google staat, of dat SEO heel veel geld kost en als Google iets verandert alles voor niks geweest is.

Dat zijn allemaal mythes, dat is niet waar. In dit artikel leg ik je uit waarom je niet langer moet twijfelen om met SEO te starten en welke voordelen SEO voor jouw bedrijf heeft.

Maar eerst…

Wat is SEO ook alweer?

Zoekmachineoptimalisatie of SEO is het proces om pagina’s van je website op verschillenede onderdelen te verbeteren, zodat ze hoog ranken op een specifieke zoekvraag in de organische zoekresultaten van Google. Beetje vaag? Ik geef een voorbeeld…

Jij woont in Zoetermeer en zoekt in Google op cadeauwinkel of leuke cadeau-ideeën. In Zoetermeer zelf is een cadeauwinkel. Maar deze heeft een erg oude website. In delft zit ook een cadeauwinkel. De website van deze winkel heeft wel aandacht besteed aan SEO, met goede productpagina’s van veel gezochte artikelen en blogs over leuke cadeau-ideeën. Deze site staat hoog in Google. Jij komt via Google op deze site terecht, je vindt het cadeau-artikel dat je zocht en koopt het.

Dit is waar SEO om draait. Zorgen dat jij de best mogelijke pagina’s maakt voor je bezoekers zodat je beter vindbaar bent in Google.

Is SEO dan voor elk bedrijf belangrijk?

Ja, voor elk bedrijf. Ook dat van jou. Het maakt niet uit of je een klein of groot bedrijf hebt. Of het nu gaat om een grote corporate of een bedrijf met één of meerdere fysieke winkels. Elke dag zoeken mensen in Google naar zoektermen die passen bij jouw bedrijf. En jij bent vast niet de enige aanbieder van je product of dienst. In Google is niet voor iedereen plek op de 1e pagina. Daarom heb jij SEO nodig. Anders gaan je concurrenten met de beste plekken aan de haal.

Oké, maar waarom moet ik dan vandaag nog starten?

Omdat SEO net zo werkt als afvallen. Met er alleen aan denken val je geen kilo af. Je moet in actie komen. Dat geldt ook voor SEO. Je moet op regelmatige basis werken aan je SEO wil je resultaat gaan zien.

SEO is niet iets wat je één keer doet, het is een doorlopend proces.

  1. SEO duurt een tijd voordat je resultaat gaat zien
    Het is niet zo dat wanneer je begint met SEO, je de volgende dag direct resultaat ziet in Google. Het heeft tijd nodig. Het verschilt per site hoe lang. Het kan een paar weken zijn of een paar maanden. Maar als je eenmaal hoog in Google staat, raak je die plek niet snel meer kwijt.Lees meer over hoe lang het duurt voordat je SEO resultaat gaat zien.
  1. SEO zorgt voor meer bezoekers naar je website
    Als je hoog in Google staat valt je website op. Je krijgt meer bezoekers op je site. Hoe hoger je staat, hoe eerder mensen vanuit Google op de link naar je website zullen klikken. Meer bezoekers is stap een. Als die bezoekers eenmaal op je website zijn dan zijn het nog niet automatisch klanten. Jij moet zorgen dat ze doen wat jij wilt op je site, zoals inschrijven op je nieuwsbrief, een e-book downloaden of een product kopen in je webshop. Daar kun je Conversie optimalisatie voor inzetten.
  1. SEO levert extreem waardevolle inzichten op over je klanten
    Zoals al aangegeven, door SEO krijg je meer bezoekers. Bezoekers die actief zoeken naar informatie over je product of dienst. Ze hebben al interesse en zijn zich aan het oriënteren. Met tools zoals Google Analytics of Piwik kun je data van deze bezoekers bijhouden. Uit de data kun je belangrijke inzichten over je bezoekers krijgen, zoals:
  • Welke zoekwoorden ze gebruiken om jouw product of dienst te vinden.
  • De technologie die ze gebruiken, pc, laptop, smartphone, Windows, Apple of Android.
  • Wanneer je website het meest bezocht wordt: overdag, in de avond, door de weeks of in het weekend.
  • Welke pagina’s ze bezoeken op je website, en op welke pagina’s ze je website verlaten.Deze informatie is super waardevol. Het helpt je om gefundeerde keuzes te maken voor de online strategie van je bedrijf.
  1. Je hebt een voordeel op al je concurrenten die niet aan SEO doen
    Zoekmachineoptimalisatie geeft je een enorme voorsprong op je concurrentie. Want wanneer twee websites hetzelfde product verkopen dan valt de geoptimaliseerde site meer op. Deze website zal meer bezoekers krijgen en meer omzet draaien. Anders dan bij adverteren in AdWords koop je met extra geld niet direct hoge posities in Google. Heb jij al een geoptimaliseerde site dan zal een concurrent extra veel tijd en energie in zijn site moeten steken om jouw site te verslaan.
  1. Seo helpt om de user experience op je website te verbeteren
    Google verbetert de kwaliteit van zijn zoekresultaten continu om gebruikers het beste mogelijke antwoord te geven. Hoewel ‘best’ subjectief is, weet Google erg goed wat voor soort webpagina’s en sites in de smaak vallen bij gebruikers. Deze sites en webpagina’s voldoen vaak aan de volgende eisen.
  • Ze zijn makkelijk te in het gebruik, te navigeren en zijn begrijpbaar voor een grote doelgroep.
  • Ze geven direct en atiegerichte informatie die relavant is voor de zoekvraag van een gebruiker.
  • Ze zijn goed vormgegeven en werken op pc, tablets en mobiele telefoons.
  • Ze leveren content van geloofwaardig en betrouwbaar is.Google gelooft zo in deze punten dat ze (in)direct deel uitmaken van de rankingfactoren die Google gebruikt om je positie in hun zoekresultaten te bepalen. Als je het al niet deed dan moet je  als je gaat starten met SEO ook aandacht besteden aan de user experience van je website. Dat is fijn voor je gebruikers en voor Google.

Maar hoe moet ik nu starten met SEO?

Ga niet als een kip zonder kop zomaar wat doen. Dat heeft geen zin. Een dik plan schrijven hoeft ook niet. Het enige wat je moet doen is voor jezelf een aantal vragen beantwoordenOp basis van je antwoorden kun je aan de slag met zoekwoordenonderzoek voor pagina’s op je website waar je snel winst kunt behalen.

Je vindt deze pagina’s door te kijken in Google Search Console.

Kijk in Google Search Console onder ‘Zoekverkeer > Zoekanalyse’ welke pagina’s van je site nu op pagina 2 in Google staan.

Kijk of je deze pagina’s kunt optimaliseren door het zoekwoord waarop je wilt dat de pagina gevonden wordt toe te voegen aan de titel van je pagina, een of meerdere keren toe te voegen aan subtitels en een aantal keer in de tekst (maar overdrijf niet).

Lees dit artikel van Orbit Media over het optimaliseren van blogposts.

Start nu met SEO

Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk voor elk bedrijf. Groot of klein. Hoe langer je wacht voordat je begint met SEO des te groter is de kans dat je concurrenten wel met SEO aan de slag gaan.

Wil jij dan nog eens beginnen, dan moet je erg veel tijd en energie in SEO stoppen om je concurrenten te verslaan. Of je moet gaan betalen voor bezoekers zoals AdWords en Facebook advertenties.  Maar stop je met betalen, dan ben je direct je stroom bezoekers kwijt.

Start deze week met SEO en kijk eens welke pagina’s van jouw website op pagina 2 in Google staan. Optimaliseer ze zodat ze hoger ranken en je ze een zetje kunt geven naar de eerste pagina van Google en misschien wel naar de topposities.