010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Onpage SEO checklist – 51 tips voor de perfecte SEO pagina

Geplaatst op |

Wil je meer organisch verkeer, meer leads en de positie van de webpagina’s in zoekresultaten van Google verbeteren? dan kun je niet zonder zoekmachine-optimalistatie (SEO) geoptimaliseerde webpagina’s. Ik bied je de ultieme Onpage SEO checklist om je webpagina’s beter te laten scoren in Google.

Deze SEO checklist is gericht op on-page optimalisatie. On-page SEO gaat over het verbetering van de code, opmaak en de inhoud van een webpagina om de rankings in zoekmachines te verbeteren op een specifiek zoekwoord.

deze Onpage SEO checklist is opgedeeld in de volgende onderwerpen:

Hogere rankings in de zoekmachines zorgen voor meer organische verkeer en potentiële leads naar je website! Ga daarom nu direct aan de slag!

Surf naar je website en pak de pagina die jij wil checken. Vink in de checklist hieronder aan welke onderdelen jij al goed doorgevoerd hebt op je pagina. Je krijgt dan automatisch jouw persoonlijke on-page SEO score te zien.

de ultieme seo checklist

Jouw score: 0

Algemeen

Heb je Google Analytics gekoppeld aan je website?

Elke website moet Google Analytics of een andere monitoringtool geïnstalleerd hebben om resultaten te kunnen zien. Met Google Analytics krijg je onder andere inzicht in:

  • Hoeveel bezoekers je website bezoeken.
  • Wat bezoekers doen op je website en hoe lang ze blijven.
  • Welke pagina’s ze (het meest) bezoeken en op welke pagina’s je bezoekers je website verlaten.
  • Waar bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld plaats, provincie en/of land.
  • Hoe bezoekers je website gevonden hebben, bijvoorbeeld via zoekmachines, social media, een link vanaf een andere website of direct.

Lees meer over hoe je Google Analytics kunt implementeren.

Is je website gelinkt aan Google Search Console?

Google Search Console geeft je nuttige informatie over jouw website en webpagina’s in de zoekresultaten van Google. Iedereen die zijn website wil verbeteren zou deze moeten koppelen aan Google Search Console. In Google Search Console zie je bijvoorbeeld:

  • Welke websites links bevatten naar jouw website.
  • Of je website goed functioneert voor bezoekers van mobiele apparaten.
  • Bij welke zoekopdrachten jouw website voorkwam in de zoekresultaten.

 

Heb jij de Yoast SEO plugin geïnstalleerd (als je een WordPress website hebt)?

Heb je een WordPress website dan kun je niet zonder de Yoast Seo plugin van Joost de Valk.
Deze plugin helpt je om jouw webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines waardoor je sneller hoger in Google komt te staan en meer bezoekers naar je website weet te trekken.

yoast seo check overzicht
Yoast SEO plugin seo check overzicht

Terug naar overzicht


Techniek

Laadt je webpagina in minder dan 1,5 seconde?

50% van de internetgebruikers verwacht dat een webpagina sneller laadt dan 2 seconden, anders haken ze af. Het is zonde als je een inhoudelijk goede webpagina hebt maar gebruikers de pagina niet zien omdat de laadtijd te lang is.

Lees meer over hoe jij de laadtijd van je webpagina’s naar beneden kan brengen.

Wil jij weten hoe snel de verschillende webpagina’s op je website laden? Dan kun je dit checken op de pagespeed insights van Google. Vul de url van de pagina die je wilt controleren in en klik op ‘Analyseren’.

tools.pingdom.com
tools,pingdom.com

Heb je dynamische xml sitemaps gegenereerd met informatie over de content van je website?

Een sitemap is een overzicht van de pagina’s op jouw website die te benaderen zijn voor alle gebruikers. Een sitemap geeft de ranking van je pagina’s in Google niet direct een boost. Ze helpen zoekmachines om pagina’s op jouw website te vinden en te indexeren.

Heb je de link van je xml sitemaps gekoppeld in Google Search Console?

Als jij de link naar de sitemap van jouw website gekoppeld hebt in Google Search Console helpt dat Google om te zien wanneer er nieuwe pagina’s op je website bijkomen of pagina’s geupdate worden. Zo weet je zeker dat content van jouw website sneller geïndexeerd wordt door Google.

Heeft jouw website een Robots.txt bestand?

In een robots.txt bestand kun je aangeven aan zoekmachines hoe ze jouw website moeten crawlen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke pagina’s een zoekmachine niet hoeft op te nemen in zoekresultaten. Via de Yoast SEO plugin kun je je robots.txt bestand aanpassen. Nog een reden om de Yoast SEO plugin op je website te installeren.

Tips voor een goede robots.txt:

  • Zorg dat een verwijzing naar de sitemap van je pagina is opgenomen in je robot.txt bestand.
  • Kijk of je geen bestanden of mappen geblokkeerd hebt (waarbij dat niet zou moeten zijn).
  • Zorg ervoor dat je robots.txt bestand in de root van je website staat. Dus: http://www.voorbeeldurl.nl/robots.txt.

Maak je gebruik van schema-markup om zoekmachines uitgebreide informatie te geven over context van jouw webpagina?

Schema-markup is een semantische taal die zoekmachines helpt om extra informatieve resultaten van websites te tonen in de zoekresultaten. Hoe informatiever de websitelink in de zoekresultaten zijn, hoe eerder gebruikers er op zullen klikken. De beoordeling en de sterretjes zijn een voorbeeld van schema-markup. Dit zijn rich snippets.

bol schema markup review voorbeeld
Voorbeeld bol.com schema markup reviews

Is je webpagina mobielvriendelijk en geschikt voor gebruikers van mobiele apparaten?

Steeds meer gebruikers bekijken webpagina’s op hun smartphone of tablet. Om deze gebruikers een goede gebruikerservaring te blijven bieden heeft Google besloten om vanaf 21 april 2015 webpagina’s die geoptimaliseerd zijn voor mobiel voorrang te geven in de zoekresultaten van Google. Hier kun je checken of jouw webpagina geschikt is voor mobiele apparaten.

Lees meer op Frankwatching.nl over de mobiele SEO update van Google.

Maakt je website nog gebruik van Flash?

Flash is een verouderde techniek voor het tonen van multimedia op websites. Flash werkt niet op mobiele telefoons en tablets. Ook gaat Chrome Flash vanaf eind 2016 blokkeren. Heeft jouw website nog flashelementen dan wordt de website niet goed meer getoond. Check hier of je website nog flashelementen heeft.

Je website bevat geen HTML-fouten

Veel fouten in de code van je website kan voor Google een signaal zijn dat jouw website van slechte kwaliteit is. Dit kan ervoor zorgen dat je minder hoog in de rankings te zien bent dan mogelijk is. Zorg daarom dat alle HTML-fouten op je website gefixt worden door je webbouwer. Op w3c.org kun je zien of jouw website HTML-fouten bevat.

Terug naar overzicht


Url’s

Bevat de url van je webpagina het zoekwoorden waar je pagina over gaat?

Het zoekwoord in je url helpt de gebruiker begrijpen waar jouw webpagina over gaat. Het zoekwoord op een natuurlijke manier een keer laten voor komen is prima. Overdrijf niet door teveel zoekwoorden in jouw url te proppen waardoor het onnatuurlijk overkomt.

Bevat je url minder dan 100 karakters?

Bij een langere url heb je kans dat Google deze afkapt in de zoekresultaten. Maak de url van je pagina daarom zo kort en bondig mogelijk.

Gebruik je alleen mintekens (-) als scheidingsteken tussen de woorden in je url?

Aan te raden is om alleen mintekens in je url te gebruiken. Dus geen spaties, underscores of andere leestekens. Door het gebruik van uitsluitend mintekens blijft je url overzichtelijk en goed leesbaar.

Je hebt geen dynamische parameters in je url’s?

Een url zonder dynamische parameters is duidelijk. Dynamische parameters maken het voor Google moeilijker pagina’s te indexeren en voor mensen lastiger om te begrijpen waar webpagina’s over gaan.

afbeelding-url-dynamische-parameters
Moz.com: Hoe ziet een leesbare url eruit

Links van jouw website zien er dus niet zo uit: http://www.voorbeeldurl.nl/p123?abdcde#

Maar zo: http://www.voorbeeldurl.nl/een-korte-en-goede-pagina-url

Laat de url de hiërarchische structuur (het kruimelpad) van je website zien?

Bijvoorbeeld www.kleren.com/mannen/jassen/zomerjassen. Deze hiërarchische structuur maakt jouw url overzichtelijk en begrijpelijk voor gebruikers. Ook hier geldt weer: overdaad schaadt. Beperk je tot 3 á 4 niveaus. Dat is mijn stelregel.

Terug naar overzicht


Metabeschrijving

Heeft elke webpagina op je website een unieke metabeschrijving?

Google gebruikt metabeschrijvingen niet meer als rankingfactor maar ze zijn nog steeds erg belangrijk. Zie een metabeschrijving als een korte reclametekst voor je webpagina. Maak mensen nieuwsgierig en hebberig om meer te weten te komen.

Lees meer over goede metabeschrijvingen. Een goede metabeschrijving is erg belangrijk voor de click-trough-rate (CTR) naar jouw website.

Bevat je metabeschrijving een duidelijke call to action?

Zorg dat je metabeschrijving afgesloten wordt met een call to action. Een call to action zet aan tot actie. Bijvoorbeeld ‘Bekijk nu’, ‘Neem contact op met…’ of ‘Vraag een vrijblijvende offerte aan’. Dit maakt de kans groter dat gebruikers sneller op jouw link in de zoekresultaten zullen klikken.

Is je metabeschrijving niet langer dan 155 tekens (inclusief spaties en leestekens)?

Een metabeschrijving tussen de 140 en 150 tekens is ideaal. Is je metabeschrijving te lang, dan wordt deze afgekapt door Google. Is je metabeschrijving te kort (50 tekens of minder), dan bestaat de kans dat Google een ander stuk tekst van je webpagina als metabeschrijving laat zien.

Heb je Geo-qualifiers, zoals een plaatsnaam, provincie of land verwerkt in je metabeschrijving?

Door het gebruik van Geo-qualifiers laat je gebruikers zien dat je dichtbij bent. Heb je een schildersbedrijf neem dan ook je vestigingsplaats op in je metabeschrijving. Let op: Geo-qualifiers kun je niet altijd verwerken in je metabeschrijving. Het is dus niet verplicht.

Is je metabeschrijving actief geschreven?

Actief schrijven maakt je teksten levendiger, makkelijker leesbaar en vaak ook korter. Dat is ideaal voor een reclametekst van maximaal 155 tekens.

Lees meer tips over actief schrijven op de website van copywriter Patrick Wessels.

Terug naar overzicht


Paginatitels

Staat je paginatitel tussen <h1> tags?

Het <h1> element is het belangrijkste element op je pagina. Zorg dat je titel hiertussen staat. Een <h1> element komt ook maar een keer voor op je pagina. In deze blogpost staat de titel “Onpage SEO checklist – 51 tips voor de perfecte SEO pagina” tussen een <h1></h1> element.

Onpage SEO checklist H1 tags

Hoe dichter een zoekwoord aan het begin van je titel staat des te meer het bijdraagt en ranken in Google. Ook maakt het de kans groter dat gebruikers jouw link zullen klikken in de zoekresultaten.

Is je paginatitel minimaal 30 en maximaal 60 karakters inclusief spaties en leestekens lang?

Let daarom op de lengte van een paginatitel. Langere paginatitels worden afgekapt in de zoekresultaten van Google

Heb je de paginatitel geschreven met je ideale bezoeker in je achterhoofd?

Zorg dat je titel waardevol is voor je bezoekers en urgentie oproept. Let ook op de leesbaarheid en de emotionele impact van je paginatitel. Een goede paginatitel heeft een hogere click trough rate (CTR) en zorgt voor meer verkeer vanuit Google als jouw paginatitel opvalt tussen de andere titels in de zoekresultaten.

Is je paginatitel uniek?

Geef elke pagina op je website een unieke paginatitel mee. Paginatitels zijn een van de belangrijkste SEO-elementen van een webpagina.

Voor meer informatie over paginatitels lees: 10 tips voor paginatitels

Gebruik je nummers in je titels?

Wil jij dat mensen je blogpost lezen? Verwerk dan nummers in je titels. Het is iets psychologisch. Mensen houden van lijstjes. Ze beloven iets specifieks en zijn vaak makkelijk leesbaar.

Terug naar overzicht


Content en structuur

Heb jij je webtekst geschreven met je ideale klant voor ogen?

Een webtekst voor iedereen daar zal niemand zich in herkennen. Kies voor wie je schrijft. Neem één persoon in gedachten (je ideale klant) en schrijf de tekst voor hem of haar. Gebruik woorden die je ideale klant begriijpt.

Heb je zoekwoordonderzoek gedaan voordat je je webtekst schreef?

Zoekwoordenonderzoek is de eerste stap om de vindbaarheid van je webpagina te verbeteren. Je vind termen die je doelgroep gebruikt. Deze kun je in je tekst verwerken. Zo weet je zeker dat je webtekst jouw doelgroep aanspreekt.

Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek? Bekijk dan de video serie van Roy Ishak over zoekwoordenonderzoek

Maak je gebruik van koppen <h1> en subkoppen <h2>, <h3>,<h4>,<h5> en <h6> in je tekst?

Een duidelijke kop en subkoppen geven je tekst structuur en verbeteren de leesbaarheid van je tekst. Zeg nu zelf welke tekst hieronder leest fijner. De tekst links of de tekst rechts?

Het verschil tussen onleesbare en leesbare tekst
Het verschil tussen onleesbare en leesbare tekst

De tekst links inderdaad.

Staat de belangrijkste informatie bovenaan je pagina?

Op internet hebben mensen haast. Kom daarom in je tekst direct to the point en begin met met waar je tekst over gaat. De rest van de tekst kun je gebruiken voor uitleg en voorbeelden. Het voordeel om direct met het belangrijkste te beginnen? Ook mensen die niet de moeite nemen om je webtekst helemaal te lezen krijgen jouw punt mee.

Heb je de lengte van je webtekst geoptimaliseerd?

Zorg dat je blogposts minimaal 300 woorden bevatten. Dit een ondergrens voor Google. Een bovengrens is er niet. Zorg dat je tekst relevant is, maar wijd niet uit en schrijf niet om zoveel mogelijk woorden te hebben. Dat kan mensen afschrikken.

Is Je webtekst scanbaar geschreven?

Zorg voor een ‘scanbare’ lay-out van je pagina: verdeel de tekst onder in korte alinea’s van 4 of 5 regels en maak gebruik van tussenkoppen, opsommingen en lijstjes.

Is je webtekst niet volgestopt met zoekwoorden?

Prop je webtekst niet vol met je zoekwoord. Overdaad schaadt! Als stelregel kun je aanhouden dat je zoekterm ongeveer 1 of 2 procent van je totale hoeveelheid tekst mag zijn. Dus voor een artikel van 300 woorden kun je je zoekwoord 3 tot 6 keer terug laten komen.

Gebruik je interne links op je pagina?

Interne links zorgen ook voor een betere crawlbare sitestructuur. Ook is dit is de manier voor jouw om aan Google en bezoekers aan te geven dat een bepaalde pagina  belangrijk is. Door ernaar te linken vanuit andere content.

Is je tekst actief geschreven?

Schrijf je teksten altijd actief. Dit maakt ze levendiger en makkelijker leesbaar. Vermijd de lijdende vorm in je zinnen en schrijf ze om naar een actieve vorm. Dit kun je doen door:

  • In de tegenwoordige tijd te schrijven
  • zullen/kunnen/willen/worden te schrappen waar mogelijk
  • Voorkom lange zinnen
  • Schrap! Schrijven is de kunst van het weglaten. Laat alles wat niet direct relevant is weg. Dit leidt alleen maar af.

Is je tekst gecontroleerd op spelling en grammatica?

Gebruik een spellingcontroller bijvoorbeeld die van Microsoft Word. Let op een spelling controller haalt niet alle grammaticale fouten uit je tekst. Heb je lang achter elkaar aan je tekst gewerkt dan wordt je ‘blind’ voor fouten in je eigen tekst. Schrijf je tekst daarom eerst en redigeer later. Weet je van jezelf dat spelling en grammatica niet je sterkste kant is? Laat ook iemand anders je teksten lezen ter check.

Gebruik je afbeeldingen en video’s als afwisseling in je tekst?

Alleen tekst is saai voor een gebruiker. Je tekst wordt sterker als je afbeeldingen kunt invoegen die je verhaal verduidelijken of video’s die dingen uitleggen. Zo houd je gebruikers langer geboeid.

Heb je een call to action opgenomen op je pagina?

Elke pagina op je website moet een doel hebben. Dat kan van alles zijn. Het kopen van een product, inschrijven op je nieuwsbrief, contact opnemen of een ebook downloaden. Gebruik nooit meerdere doelen per pagina. Dat is verwarrend voor een gebruiker. Dan moet hij kiezen en doet hij mogelijk helemaal niks.

Gebruik je synoniemem, gerelateerde zoekwoorden en grammaticale variaties van je zoekwoord?

Wissel je zoekwoord in je tekst af met alternatieven. Probeer gerelateerde zoekwoorden en synoniemen in je tekst te verwerken. Dit verhoogt de kans dat je ook op deze woorden gaat ranken in Google en maakt je tekst beter leesbaar.

Is je webtekst uniek?

Kopieer geen tekst van andere websites. Je ziet dit vaak bij productomschrijvingen in webshops. De productomschrijvingen van de fabrikant worden door webwinkeliers op hun website geplaatst. Zo onderscheid je jezelf niet. Schrijf je eigen productomschrijvingen. Dan ben je de concurrentie alweer een stap voor.

Terug naar overzicht


Afbeeldingen

Heb je afbeeldingen een logische en duidelijke bestandsnaam gegeven?

Probeer de zoekterm waar je webpagina voor geoptimaliseerd is in de bestandsnaam te verwerken. Dus niet IMG_122016.jpg maar dit-is-appelboom.jpg. Als er op je afbeelding een appelboom staat natuurlijk J. De kans is groter dat jouw afbeelding getoond wordt in Google afbeeldingen. Dit kan ook relevante bezoekers naar je website opleveren. Dit is een mogelijkheid die vaak vergeten wordt.

Google afbeeldingen
Google afbeeldingen

Hebben je afbeeldingen een beschrijvende alt tekst?

De alt tekst wordt getoond als een afbeelding niet weergegeven kan worden. Een alt tekst wordt ook gebruikt door programma’s die je website voorlezen aan blinden en slechtzienden. Schrijf je alt tekst zo duidelijk mogelijk en probeer het zoekwoord waar je pagina overgaat in de beschrijving te verwerken. Maar overdrijf niet stop niet alle alt teksten vol met je zoekwoord. Een goede alt tekst helpt je afbeeldingen ook om beter naar voren te komen in Google afbeeldingen.

Gebruik je bijschriften onder je foto’s?

Bijschriften maken het gebruikers makkelijker om de content van je pagina te scannen. Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Kissmetrics blijkt dat onderschriften bij foto’s tot wel 300% meer gelezen worden dan bodytekst.

Zijn je afbeeldingen geoptimaliseerd voor web?

Grote afbeeldingen zorgen ervoor dat je webpagina langzamer laad. Bij een webpagina die langer laad dan 1,5 seconde haken gebruikers af. Comprimeer je afbeeldingen daarom altijd. Dit kun bijvoorbeeld doen op https://tinypng.com/ Op deze website kun je .png en .jpg afbeeldingen comprimeren zonder veel kwaliteitsverlies.

Gebruik je een image sitemap?

Als je de kans wil vergroten dat je afbeeldingen worden gevonden gebruik je een image sitemap op je website. De Yoast SEO plugin voor WordPress neemt afbeeldingen automatisch op in een sitemap.

Terug naar overzicht


Jouw score: 0