010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

8 redenen waarom je in 2016 niet meer
zonder online marketing strategie kunt

Geplaatst op |

Elk nieuwe jaar zijn ze er weer: de voorspellingen en online marketing trends. Ook in 2015. Voorspellingen zoals ‘Mobiel wordt het helemaal in 2015’, ‘E-mailmarketing is nog steeds hot’ of ‘Content marketing gaat mainstream in 2015’. Allemaal trends waar jij op in moet spelen natuurlijk. Maar kun je dat wel? Want staat jouw online marketing strategie? Jouw online marketing fundament? Online werkt het hetzelfde als op andere plekken. Je hebt een stevig fundament nodig voor succes. Je bouwt een huis immers ook niet zonder met de fundering te beginnen.

Lees hieronder acht redenen waarom jij echt niet meer zonder online marketing strategie kunt.

1. Je bent stuurloos

Heb jij al doelen opgesteld voor 2016? Nee? Zonder doelen ben je stuurloos. Je hebt geen inzicht hoe je bedrijf ervoor staat en kunt niet tussentijds bijsturen. Je loopt het risico dat je heel 2016 lekker druk in je bedrijf bezig bent en er in december achter komt dat je te weinig omzet gedraaid hebt en niet aan betalingsverplichtingen kunt voldoen.

2. Je weet niet wat jouw marktaandeel is

Jouw markt is online misschien anders dan offline. Heb je geen helder beeld van je markt, dan mis je essentiële informatie. Online heb je misschien andere klanten met ander gedrag die interesse hebben in je producten. Je online concurrenten kunnen ook anderen zijn dan je offline concurrenten. Weet je dit niet, dan kun je niet bepalen wat jouw marktaandeel is, laat staan of je dit kunt behouden of moet uitbreiden.

3. Je hebt geen inzicht in wat jouw concurrentie doet

Weet je niet wie online je concurrenten zijn, dan kun je ze ook niet in de gaten houden. Mogelijk is één van je concurrenten innovatief bezig en wint een steeds groter marktaandeel. Jij vraagt je nu alleen maar af waarom je steeds minder klanten hebt, maar kunt de oorzaak niet achterhalen.

4. Je weet niet wat je online klanten echt willen

Jouw product is natuurlijk het beste. Jij weet precies waarom klanten jouw product nodig hebben en hoe ze het gebruiken. Verkoop je een product dat klanten een paar keer per jaar nodig hebben, dan willen klanten het product misschien niet kopen, maar makkelijk kunnen huren als ze het willen gebruiken.

5. Je online waarde propositie is niet scherp

Weet je niet wat je klant wil, dan kan jouw product nooit precies aan de behoeften van je klant voldoen. Voor echt succes moet je weten welke taken, oplossingen en productvoordelen belangrijk zijn. Weet je dit, dan kun je klanten helpen bij het uitvoeren van taken, bieden van oplossingen en laat je de voordelen van jouw product zien.

6. Je online activiteiten zijn geen samenhangend geheel

Doe je een beetje van dit en beetje van dat, dan kun je nooit echt succes hebben. Je loopt kans geld te stoppen in de verkeerde activiteiten of een activiteit alweer te stoppen voordat het succesvol kan worden. Je online activiteiten moeten samenhang hebben, zodat ze elkaar juist helpen en versterken.

7. Zaken gebeuren dubbel of blijven liggen

Zonder online strategie heb je niet precies duidelijk wat er moet gebeuren. Misschien zijn verschillende mensen binnen je bedrijf bezig met social media, maar schrijft niemand nieuwe blogposts of wordt er geen aandacht besteed aan zoekmachine optimalisatie.

8. Je kunt niet inspringen op veranderingen in jouw markt

Heb je geen goede online strategie dan mis je focus. Zonder focus kun je niet bepalen welke veranderingen in de markt voor jou relevant zijn, waar je wel wat mee moet en welke veranderingen voor jou geen toegevoegde waarde hebben.

Eerst strategie dan trends!

Wil jij in 2016 ook kunnen inspelen op de nieuwe trends? Leg dan in 2015 nog de basis voor een goede online marketing strategie met focus op de lange termijn! Interesse? Ik help je graag bij het bepalen van de juiste strategie voor langdurig online succes.

Neem nu contact op of vraag informatie aan.

Bron punten: smartinsights.com