010 303 67 40

Zoekmachine adverteren (SEA)

Wat is zoekmachine adverteren (SEA) en hoe kan ik het als kleine ondernemer gebruiken?

Als ondernemer wil je graag gevonden worden door potentiële klanten. Een belangrijke manier om dat te doen is door te adverteren in de Google zoekresultaten. In dit artikel lees je wat zoekmachine adverteren ( In het Engels Search Engine Advertising) is, en hoe je dit kunt gebruiken om beter gevonden te worden in Google.

Bovenaan Google dankzij gesponsorde resultaten

Google Adwords = gesponsorde zoekresultaten. Je bent het zelf ongetwijfeld al eens tegengekomen. Zeker als je van plan bent om een bepaald product te kopen. Zoek je bijvoorbeeld op:

Autoverzekeringen vergelijken

Dan krijg je verschillende gesponsorde zoekresultaten (met in kleine groene lettertjes ‘adv.’) te zien. Deze bedrijven hebben gebruik gemaakt van AdWords. Ze betalen Google wanneer je op hun advertentie klikt.

Google AdWords advertenties

Hoe werkt Google Adwords?

Het basisprincipe weet je nu:
Via Google Adwords betaal je per keer dat iemand op je advertentie klikt

Maar hoe werkt dat precies? Laten we een paar termen introduceren:

Zoekterm – woorden of zinnen waarmee je potentiële klant zoekt. Alleen bij de zoektermen die je uitkiest, zal Google je advertentie tonen.

Cost per click (CPC) – hoeveel je uiteindelijk betaalt als iemand op je advertentie klikt. De CPC kan per zoekterm enorm verschillen vanwege de concurrentie. Het werkt via een veilingssysteem. Je geeft bij Google aan wat je per klik maximaal zou willen uitgeven. Biedt een concurrent meer? Dan zullen zijn advertenties eerder worden getoond, maarrrrr….

Kwaliteitsscore – de CPC is niet allesbepalend voor welke advertenties Google bovenaan zijn zoekresultaten toont. De zoekgigant kijkt ook naar de kwaliteit van je advertentie en bijbehorende website.

Waarom?

Ik geef een voorbeeld:

Bedrijf A biedt 2 euro per klik en heeft een fantastische, snel ladende, informatieve, uitgebreide en gebruiksvriendelijke website.
Bedrijf B biedt 3 euro per klik en heeft een verschrikkelijke, tergend langzame, onduidelijke en onhandige website.

Google stuurt je liever door naar bedrijf A met een hoge score.
Zou je Google blijven gebruiken als je steeds bij B-opties uitkomt?

Conversie – Dit is uiteindelijk het belangrijkste om te meten. Hoeveel van de klikkers worden klant?

Wanneer is het interessant om gesponsorde zoekresultaten in te zetten voor mijn bedrijf?

Met Google Adwords campagnes kun je in korte tijd flinke resultaten behalen. Daar staat echter ook een investering tegenover.

Het is belangrijk dat je landingspagina (de webpagina waar de advertentieklikkers bij uitkomen, bijvoorbeeld een productpagina) is geoptimaliseerd voor conversie:

  • Wordt er een specifiek product of dienst aangeboden?
  • Zijn de teksten aantrekkelijk geschreven?
  • Is het duidelijk wat de gebruiker moet doen?
  • Kan hij eenvoudig om hulp vragen?

Antwoord je op alle bovenstaande vragen met ‘ja’, dan is het slim om een Google Adwords campagne op te zetten.

Wil je op de langere termijn wat meer mensen naar je algemene website trekken of je aantal volgers op social media vergroten? Dan is het, zeker als kleine ondernemer, voordeliger om op SEO in te zetten.

Wat ben je kwijt aan een Google AdWords campagne en hoe pak je het aan?

Te veel ondernemers gaan in het wilde weg adverteren. Uiteindelijk zullen ze door trial-and-error misschien het gewenste resultaat bereiken, maar dan zijn ze alweer enkele duizenden euro’s verder.
Denk daarom eerst over de volgende zaken na:

Heb je een pakkende advertentie in 130 tekens? Hoe doe je dat precies? Schrijven is natuurlijk een vak apart, maar je wilt in ieder geval:

  • unieke propositie – bijv. je krijgt binnen 30 minuten een lekkere warme pizza thuisbezorgd – anders is ie gratis.
  • call-to action – vertel de zoekers wat ze moeten doen.

Weet je waar je doelgroep op zoekt? Misschien weet je dat vrouwen boven de 40 uit Enschede regelmatig je belangrijkste product kopen.

Deze doelgroep kun je heel eenvoudig uitkiezen in Google Adwords. Maar je wilt nog steeds weten welke zoektermen ze precies gebruiken.

Daarom is een zoekwoordenonderzoek van essentieel belang. Dat begint bij gezond verstand (hoe zou ik zelf op dit product zoeken? Vraag het ook vooral na bij bestaande klanten!), maar met de Google Keyword Suggestion Tool vind je nog veel meer relevante termen.

Dan is het tijd om te gaan rekenen. Hoeveel ben je bij Google kwijt per klik? Welk percentage van de bezoekers van die bewuste productpagina wordt gemiddeld genomen een klant? Is het de moeite waard?

In plaats van direct grote bedragen uit te geven, kun je beter eerst enkele weken met verschillende zoektermen experimenteren. Bijvoorbeeld met een klein budget van een honderd euro.

Met een goede landingspagina, advertentie en kennis van je doelgroep kom je een heel eind. Toch blijft Google Adwords een vak apart.