010 303 67 40

Zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Ooit pasten alle Nederlandstalige websites in een simpel gidsje. Tegenwoordig is het internet zo uitgebreid dat we zoekmachines nodig hebben om de juiste pagina’s te vinden. In plaats van een URL typen we een zoekopdracht in. En voor bedrijven is het van groot belang om bij bepaalde zoektermen zo hoog mogelijk in de resultaten te komen.

Voorbeeld:
Iemand zoekt vanuit Rhenen op cadeauwinkel of leuke cadeau-ideeën. Er is een cadeauwinkel in Rhenen, maar deze heeft geen fatsoenlijke website. Een slimme ondernemer uit het nabijgelegen Veenendaal heeft de website van zijn cadeauwinkel SEO-geoptimaliseerd met blogs over leuke cadeau-ideeën. Hij wordt vaker gevonden en draait zo meer omzet.

Precies daarover gaat zoekmachineoptimalisatie, of zoals veel mensen het kennen: SEO (afkorting van het Engelse Search Engine Optimization). In dit artikel leg ik je in begrijpelijke taal uit hoe SEO werkt en hoe je het zelf kunt toepassen voor je bedrijf.

SEO is iets anders dan SEA

Maar eerst even dit: Misschien heb je ook wel eens gehoord van SEA (Search Engine Advertising) of Google Adwords.
Bij SEA betaal je de zoekmachine voor een advertentie in de zoekresultaten. Je kunt deze van de organische resultaten onderscheiden omdat er in groene lettertjes adv. voor staat.
Sommige ondernemers kiezen voor SEA omdat ze er sneller resultaat mee behalen dan met SEO. Het kost echter ook meer geld. In dit artikel kun je meer lezen over de verschillen tussen SEO en SEA.

De rest van dit artikel gaat over (gratis) zoekmachineoptimalisatie:

Vervang ‘zoekmachine’ maar door ‘Google’

In de praktijk komt dat trouwens vooral neer op ‘Google-optimalisatie’, volgens cijfers van Statcounter had de zoekmachine begin 2017 in Nederland een aandeel van bijna 95% (en bijna 98% op smartphones).

Hoe werkt SEO precies?

Google heeft er belang bij dat mensen via hun zoekmachine precies vinden waar ze naar op zoek zijn. Ze speuren het internet af naar nieuwe site(pagina’)s en geven deze punten volgens ruim 200 richtlijnen. Op basis van deze punten wordt bepaald hoe hoog je in de zoekresultaten komt. Waar Google bijvoorbeeld op let:

  • Hoeveel websites van goede kwaliteit linken naar jouw pagina? Google ziet een link naar jouw pagina vanaf een andere site (ook wel ‘backlink’) als een aanbeveling.
  • Hoe snel laadt je site? 5 seconden wachten heeft niemand zin in.
  • Is je website eenvoudig te bekijken via een mobiele telefoon?
  • Hoe lang bestaat je site? Plaats je regelmatig nieuwe content?

Google kijkt ook naar inhoudelijke aspecten, zoals:

  • Past de titel van je pagina bij de zoekopdracht?
  • Staat in de metabeschrijving uitgelegd waar je pagina over gaat?

Quick wins bij zoekmachineoptimalisatie

Bovenaan de zoekresultaten kom je niet van de ene op de andere dag. Daarvoor is een SEO-strategie nodig gebaseerd op een zoektermenonderzoek. Maar je kunt vandaag al werken aan een beter vindbare site:

  • Beschrijf in elke titel van een pagina duidelijk waar deze over gaat.
  • Doe dit voor elk tussenkopje in je tekst.
  • Maak voor elke pagina een ‘metabeschrijving’. Deze beschrijving krijgen je bezoekers te zien in de zoekresultaten van Google.
  • Een handige tool om SEO-titels van de juiste lengte te schrijven is Yoast.

Maar het belangrijkste is dat je goede inhoudelijke stukken schrijft waar je bezoekers wat aan hebben. Denk hier eens over na: Met welke problemen heeft je doelgroep vaak te maken? En wat kan jouw expertise eraan bijdragen om deze problemen op te lossen? Schrijf daar artikelen over op je website.

Het belang van lokale SEO

Wat heb je als hovenier in Twente aan zoekers uit Amsterdam? Je wilt bovenaan in Google komen voor potentiële klanten uit de buurt. Daarover gaat lokale SEO. Meer over dit onderwerp lees je in het artikel: Wat is lokale SEO en hoe werkt het?

Maar hier alvast wat tips om hoog in de lokale zoekresultaten te komen:

  • Benoem je locatie in de titel van je website (‘Cadeauwinkel Rhenen’).
  • Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf.
  • Vraag klanten een recensie achter te laten op Google  (en ook TripAdvisor of IENS)
  • Vermeld de regio waar je werkt op landingspagina’s. Denk hierbij ook aan nabij gelegen dorpen of steden.

Nog even dit: SEO Trucjes werken niet (meer)

Veel ondernemers denken dat ze Google te slim af kunnen zijn door bepaalde zoektermen zo vaak mogelijk in een tekst terug te laten komen. Dat werkt al lang niet meer, het werkt zelfs averechts: Bezoekers hebben niets aan je tekst, en Google plaats je pagina lager in de ranking.