010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Zoekwoorden onderzoek voor beginners [handleiding]

Geplaatst op |

Zoekwoorden onderzoek voor beginners

Zoekwoorden onderzoek is een onmisbare schakel voor elk bedrijf dat online gevonden wil worden. Het is vaak het startpunt van een bredere SEO (zoekmachine optimalisatie) strategie.

In dit artikel lees je niet alleen wat een Zoekwoorden onderzoek precies is en wat je eraan hebt, maar ook hoe je eenvoudig zelf een eerste onderzoek uitvoert.

Wat is Zoekwoorden onderzoek?

Als bedrijf wil je natuurlijk via Google gevonden worden door jouw doelgroep. Je moet dan wel weten welke woorden ze precies intypen in Google als ze zoeken naar jouw product of dienst. Het achterhalen van deze woorden dat is Zoekwoorden onderzoek.

Waarom is het zo belangrijk?

Zoekwoorden onderzoek is hét fundament van een goede online marketing en SEO strategie. Weet je niet welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, dan kun je de pagina’s op je site niet optimaliseren en geen gerichte content strategie maken.

Met slim Zoekwoorden onderzoek achterhaal je:
• welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt als deze naar jouw producten of diensten zoekt
• wat interessante gerelateerde producten of diensten kunnen zijn
• op welke zoektermen je liever niet gevonden wordt

Genoeg theorie. Ik geef je een voorbeeld:

Je bent fietsenmaker in Utrecht en wil ook via je website bakfietsen gaan verkopen omdat daar steeds meer vraag naar is in je winkel. Je doet Zoekwoorden onderzoek.

Je vindt woorden als:
• ‘bakfiets jonge kinderen’
• ‘bakfiets groot’ en ‘bakfiets klein’
• ‘elektrische bakfiets’

Deze woorden kun je gebruiken op je website. Bijvoorbeeld als categorieën of op productpagina’s over bakfietsen. Dit is een eerste stap om via je website bakfietskopers binnen te halen.

Je richt je als fietsenmaker op een goedverdienende, drukbezette doelgroep omdat je uitblinkt in service en aandacht voor je klanten. Je bent daardoor niet de goedkoopste. Klanten die zich vooral focussen op de prijs zijn niet jouw doelgroep. Zoekwoorden als ‘goedkoopste’ of ‘tweedehands’ of ‘gratis’ gebruik je daarom niet op je website.

Je weet nu waarom Zoekwoorden onderzoek zo belangrijk is. Maar voordat ik je uitleg hoe je precies begint duiken we eerst nog even wat dieper de theorie in met betrekking tot de verschillende soorten zoekwoorden die er zijn.

 

Wat zijn zoekwoorden?

Woorden of groepen van woorden die mensen gebruiken om te zoeken in Google. Want zoekwoorden kunnen bestaan uit één woord of uit meerdere woorden. Daarom wordt vaak ook het woord ‘zoektermen’ gebruikt. Die zoektermen kun je weer onderverdelen in verschillende categorieën. Het is handig om het verschil te weten tussen deze verschillende categorieën omdat de ene categorie een stuk nuttiger is dan de andere categorie.

Short tail zoektermen

Dit zijn algemene termen waarop heel vaak gezocht wordt in Google. Bijvoorbeeld ‘fiets’, ‘fiets kopen’ of ‘Gazelle fiets’ (om even bij de fietsenzaak als voorbeeld te blijven). Omdat heel veel mensen op ‘fiets kopen’ zoeken, kun je je als (kleine) ondernemer beter op een andere categorie richten. De kans dat je op deze termen bovenaan komt in Google is erg klein. Op de 1e pagina van Google vind je alle grote merken terug zoals fietsenwinkel.nl, Decathlon en Halfords.

 Long tail zoektermen

Dit zijn termen waar veel minder op gezocht wordt. Het zijn meer specifieke woorden. Denk aan ‘Groene Gazelle herenfiets’ of ‘Babboe bakfietshoes’. Omdat minder mensen op deze termen zoeken, is er vaak ook minder concurrentie. De kans is dus groter dat je met deze zoektermen bovenaan komt in Google. Vooral als de concurrentie deze termen links laat liggen.

Het is dus slim om je op long tail zoektermen met lage concurrentie te richten. Maar je kunt zoektermen nog verder onderverdelen.

 

Op welke zoekwoorden moet ik me richten?

Je wilt ook graag de intentie van de zoeker achterhalen. Wat is het doel van de zoeker? Waarom typt hij of zij bepaalde woorden in? Je kunt hierbij vier belangrijke categorieën onderscheiden:

Commercieel

Dit zijn zoektermen die goed aansluiten bij je producten- of dienstenaanbod. Bijvoorbeeld: ‘Groene Gazelle herenfiets.’ Zoekers die deze termen gebruiken hebben vaak al een aantal stappen gezet in hun aankoopproces. In het fietsenvoorbeeld is iemand op zoek naar een Gazelle herenfiets. Hij zoekt alleen nog op kleur.

Transactioneel

Transactionele termen zijn zoektermen waaruit blijkt dat de zoeker nu iets wil aanschaffen. Bijvoorbeeld: ‘Groene Gazelle herenfiets kopen’. Iemand heeft al gezocht naar informatie en wil iets kopen. Verkoop je online producten dan zijn dit belangrijke zoektermen.

Informatief

Tachtig procent van de ingetikte zoektermen in Google is informatief. Bijvoorbeeld: ‘ervaringen bakfiets met jonge kinderen’ of ‘elektrische bakfiets vs. bakfiets met trapondersteuning’. Informatieve zoektermen leveren je weinig directe verkopen op. Het zijn wel relevante vragen van zoekers die, als je ze goed beantwoordt, vertrouwen kunnen wekken zodat ze het product uiteindelijk wel bij je kopen.

Navigationeel

Deze zoekers zijn naar een specifiek merk of bedrijf op zoek. Bijvoorbeeld: ‘Fietshandel Jansen Utrecht’.

Een zoeker gebruikt elke categorie in een andere fase van zijn aankoopproces. Richt je je alleen op commerciële of transactionele zoektermen dan sluit je een groot deel van je doelgroep uit die nog geen definitieve keus voor een product of dienst gemaakt heeft.

Zo, nu weet je waarom het belangrijk is Zoekwoorden onderzoek te doen en op welke soort termen je je kunt richten. Tijd om aan de slag te gaan!

 

Zelf Zoekwoorden onderzoek doen: Hoe begin ik?

Er zijn enorm veel handige online tools om je te helpen met Zoekwoorden onderzoek. Daarover zo meer. Laat de computer nog maar even uit staan! We beginnen ons Zoekwoorden onderzoek ouderwets met pen en papier:

1. Welke onderwerpen passen bij jouw bedrijf?

Brainstorm over de onderwerpen die bij jouw bedrijf en jouw producten en/of diensten passen. Schrijf deze onderwerpen op een groot vel.

2. Welke woorden passen bij deze onderwerpen?

Tijd om specifieker te worden. Welke termen passen bij de onderwerpen die je hebt opgeschreven? Probeer ook vooral het vocabulaire van je klanten te gebruiken. Zelfs als ze feitelijk onjuiste benamingen gebruiken (ze zullen hier immers ook op zoeken in Google).

3. Wat heb je nu al op je website en folders staan?

Analyseer welke woorden je nu al in je marketing gebruikt.

4. Wat heeft de concurrentie op haar website staan?

Datzelfde kun je natuurlijk doen voor de concurrentie. Bekijk welke termen jouw meest succesvolle concurrenten gebruiken op hun websites.

5. Welke woorden gebruiken vakbladen en media?

Ook een goede bron zijn media die over jouw branche, producten en/of diensten schrijven. Ze gebruiken vaak de meest populaire termen.

6. Welke woorden raadt Google aan?

Probeer ook een aantal van je belangrijkste zoektermen in Google in te typen. Google geeft je tijdens het tikken ook al suggesties voor zoektermen. Deze kun je gebruiken.

 7. Wat zijn gerelateerde zoekwoorden? (LSI)

Vergeet ook de zoektermen niet die direct gerelateerd zijn aan je product of dienst. Google zet deze al automatisch op een rijtje onderaan de pagina (zoekopdrachten gerelateerd aan ….). Dit noem je ook wel Latentic Semantic Index Keywords, vandaar de afkorting LSI.

Welke tools kan ik gebruiken voor Zoekwoorden onderzoek?

Je hebt nu een flinke lijst met mogelijke zoekwoorden. Maar misschien ben je toch nog enkele interessante termen vergeten. Bovendien wil je natuurlijk graag weten hoe groot het zoekvolume en de concurrentie zijn voor de door jou gevonden termen. Dat kun je uitvinden met de volgende handige tools.

Answer the Public

Answer the Public is een handige systematische tool om je onderwerp vanuit alle mogelijke invalshoeken aan te vliegen. Answer the Public bedenkt onder andere hoe, wie, wat, waarom en wanneer-vragen voor je.

Keywordtool.io

Met de gratis versie van keywordtool.io kun je eenvoudig goede gerelateerde zoektermen vinden.

De betaalde versie is aan de prijs (vanaf 66$ per maand), maar je kunt hem dankzij de 30-dagen-geld-terug-garantie wel een maand gratis uitproberen. Hier kun je onder andere zien wat het zoekvolume is op bepaalde termen en hoe groot de concurrentie is.

Ubersuggest.com

Deze tool van marketinggoeroe Neil Patel laat je zelfs helemaal gratis het zoekvolume en de concurrentie op verschillende termen achterhalen. Bij Ubersuggest kun je bovendien 5 gratis negatieve zoektermen invoeren. Dit zijn woorden waar je niet op gevonden wilt vonden.

Yoast suggest

Nog een handige tool is Yoast Google Suggest Expander. Je kunt de suggesties van deze site ook eenvoudig naar een Excel-bestand exporteren.

Google Keyword Planner

Tot 2016 kon je uit de Keyword Planner voor betaalde advertenties met Google Adwords uitgebreide informatie halen over zoekvolumes, aanbevolen gerelateerde termen en concurrentie. Tegenwoordig is dat veel lastiger geworden. Deze tool gebruik ik zelf steeds minder voor Zoekwoorden onderzoek.

Google trends

Met Google trends kun je zien welke termen de afgelopen tijd populair waren en welke minder populair zijn geworden.

 

Welke zoektermen moet ik gebruiken?

Nu is het tijd om te gaan kiezen. Je kunt beter op een paar zoektermen heel hoog scoren, dan op een heleboel laag of gemiddeld.

Het selecteren van de juiste zoektermen kun je op meerdere manieren doen. Begin gemakkelijk met de zoektermen waarmee je nu al relatief goed scoort in Google, zoals bijvoorbeeld de zoektermen met een notering op pagina twee van de zoekresultaten. Bekijk hoe je deze content nog verder kunt verbeteren met onder andere gerelateerde zoekwoorden.

Hier vind je meer informatie over hoe je de zoektermen achterhaalt waar je al goed op scoort in Google.

 

Waar moet ik de zoekwoorden plaatsen op mijn website?

De zoektermen waarop je hoog wilt scoren in Google moeten in ieder geval op de volgende plekken in je website terugkomen:

URL

Idealiter komt de zoekterm terug in de URL van de pagina die je graag hoog in Google wilt laten ranken.

Paginatitel

Laat de zoekterm in ieder geval terugkomen in de titel van je pagina. Hoe verder vooraan in de titel hoe beter.

Dus niet:
Het meest ruime assortiment van Nederland aan Gazelle herenfietsen.

Maar wel:
Gazelle herenfiets kopen? Het meest ruime assortiment van Nederland.

Metabeschrijving

Dit is de tekst die je in de zoekresultaten onder de titel terugvindt. Laat de zoekterm hier ook een keer terugkomen.

Tussenkopjes

Ook in de tussenkopjes op je pagina kun je de zoekterm laten terugkomen. Maar pas op: doe dit niet te veel! Eén tot drie keer (afhankelijk van de lengte van de pagina) is genoeg.

Tekst van artikel

Laat de relevante zoekterm ook terugkomen in de tekst van je artikel. Ook hierbij geldt weer dat je niet moet overdrijven. Slimmer is het om gerelateerde (LSI) keywords te gebruiken.

Links vanuit andere pagina’s en in het menu

Tot slot helpt het als je met de zoektermen in een link vanuit andere pagina’s verwijst naar de pagina die je wilt optimaliseren.

Dus niet:
Wil je ook onze Gazelle herenfietsen zien? > Klik dan hier < (link) Maar wel: Bekijk ook ons assortiment > Gazelle herenfietsen < (link)

Conclusie

Met Zoekwoorden onderzoek achterhaal je welke termen jouw doelgroep op Google gebruikt. Als je deze goed op je website verwerkt (url, titel, tussenkopjes, metabeschrijving, bodytekst & links) kun je hoger scoren in de zoekresultaten.

Zo kun je langere zoektermen (long tail) vinden, waar relatief veel op gezocht wordt, maar waar je weinig concurrentie bij ondervindt. Dat is vooral lucratief wanneer het gaat om een term waarbij iemand de intentie heeft om jouw product of dienst te kopen (commercieel).

Begin Zoekwoorden onderzoek altijd offline, met een brainstorm. Daarna kun je handige tools gebruiken zoals Ubersuggest of Keywordtool om meer relevante zoektermen te vinden.

Wil niet teveel tegelijk. Het is slimmer om je specifiek te richten op een paar kansrijke zoektermen dan om gelijk overal mee aan de slag te gaan.