010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Nieuwe website #1 Drie eigenschappen voor een nieuwe website

Geplaatst op |

In mijn vorige blogĀ schreef ik het al: bij deze loodgieter lekt de kraan (website) en het wordt de hoogste tijd om deze te repareren. Ik ga geen quick fixes uitvoeren om het lekken te stoppen, maar pak het direct goed aan zodat ik echt van dit probleem verlost ben. Ik neem jullie de komende vijf blogposts mee in dit proces. Deze eerste blogpost gaat over de vragen die ik mezelf stel voordat ik aan de gang ga met de reparatie.

Eerst denken, dan doen

Bij herontwerpen van een website is het erg verleidelijk om direct de vormgeving te gaan tweaken of nieuwe teksten te gaan schrijven. Deze fouten heb ik in het verleden ook gemaakt šŸ˜‰ Wil je het goed aanpakken en geen overhaaste beslissingen nemen, dan is het goed om eerst een stapje terug te doen. Dat ga ik dus ook doen. Terug naar de tekentafel.

Ā 

ā€œIf I had an hour to solve a problem, I’d spend 55 minutes thinking about the problemĀ and 5 minutes thinking about solutions.ā€Ā 

Albert EinsteinĀ 

Afbeelding website
Mijn website staat nu alweer 2,5 jaar in de huidige vorm. In het proces zijn toenĀ een aantal keuzes gemaakt. Deze keuzes zijn waarschijnlijk ingehaald door tijd en voortschrijdend inzicht. Dat is niet erg. Een daarvan was bijvoorbeeld dat mijn website een online visitekaartje moest zijn. Er zijn geen mogelijkheden om in te schrijven op een nieuwsbrief of op een andere manier interactie aan te gaan met mijn bezoekers. Stap 1 is daarom opnieuw na te denken over de volgende belangrijke eigenschappen van mijn website:

  1. Waarde
  2. Connectie
  3. Richting

Deze bespreek ik hieronder een voor een.

1. Waarde

Wat is mijn waardepropositie? Op mijn huidige website komt deze niet (duidelijk) naar voren. Terwijl dit misschien wel het belangrijkste is. Dat klanten snappen hoe ik waarde kan creƫren. Als dit niet duidelijk is, kan ik me niet onderscheiden en zal het lastig worden klanten te trekken via mijn website.

Om waarde toe te kunnen voegen zijn twee dingen belangrijk:

  • Ik moet mijn klant door en door kennen. Als ik weet wie mijn ideale klant is, wat zij belangrijk vinden en welke ā€˜problemenā€™ ze hebben danĀ kan ik ze helpen.
  • Wat zijn de voordelen om met mij te werken? Voor potentiĆ«le klanten moet het direct duidelijk zijn hoe mijn producten en diensten hun ā€˜problemenā€™ kunnen verhelpen.

Dit lijken simpele vragen. Maar ik weet uit ervaring dat het een tijd kan duren voordat je deze vragen goed kan beantwoorden. In mijn volgende blogposts over de reparatie van mijn website zal ik deze vragen beantwoorden en laten zien hoe ik deze antwoorden ga vertalen in een vernieuwde website.

2. Connectie

Wil een potentiĆ«le klant zaken met je doen dan is het belangrijk dat er een ā€˜klikā€™ is die ervoor zorgt dat je potentiĆ«le klant actie gaat ondernemen. Dit wordt vaak ook wel de know-like-trust-factorĀ genoemd.

Bij de eigenschap ‘waarde’ heb ik het kort al gehad over een ideale klant. Elk bedrijf heeft er een of zou er een moeten hebben. Waarom? Omdat ikĀ bij het herontwerp focus op mijn ideale klant en ontwerp en schrijf voor mijn ideale klant. Zo kan ik de ā€˜klikā€™ maken met mijn ideale klant omdat ze zich precies kunnen verplaatsen in de ā€˜problemenā€™ die mijn producten en diensten oplossen.

Sluit ik nu niemand uit door me te richten op een specifieke groep? Misschien ken je het spreekwoord ā€œniet kiezen is verliezenā€. Als ik geen specifieke klant aanspreek voelt niemand zich aangesproken. Zo kunnen potentiĆ«le klanten zelf al bepalen of ik de juiste partij ben om mee samen te werken.

3. Richting

De laatste eigenschap is richting. Je wilt een klant niet laten verdwalen op een website. Alles moet volledig logisch zijn. Je mag een bezoeker nooit laten twijfelen wat de volgende stap zou moeten zijn.Ā Ik zal jullie in mijn volgende blogpost over de sitestructuur van mijn website laten zien dat ik hier nog wel wat slagen kan maken. Je website moet een duidelijke en logische route bieden om eenĀ bezoeker die voor de 1e keer je site bezoekt mee te nemen. Zo wordt de bezoeker een enthousiaste lezer van blogs, eenĀ inschrijver op de nieuwsbrief enĀ uiteindelijk eenĀ betalende klant. Alsof ik een rode loper uitrol voor mijn ideale klant waar totaal geen obstakels zijn.

Dat waren de drie eigenschappen waarde, connectie en richting. Van te voren goed nadenken over deze eigenschappen vergroot de kans op een website die er niet alleen goed uitziet maar dieĀ ook goed presteert. Bijvoorbeeld het aanvragen van offertes door nieuwe klanten.

De volgende stap

Stap twee is nu om na te gaan denken over de structuur van mijn website. Voldoet deze nog op basis van mijn nieuwe inzichten? Hoe kan ik mijn klant richting geven? Dit is het onderwerp van mijn volgende blog in de reeks die gaat over de reparatie van mijn kraan ehhā€¦ website bedoel ik.