010 303 67 40
Upward Online Blog Header Blauw
Mark Spermon

Nieuwe website #2 Een goede websitestructuur

Geplaatst op |

Mijn 1e blog in de reeks over het herontwerp van mijn website ging over dat je niet direct moet starten met een herontwerp van je website. Je moet je eerst afvragen of er iets veranderd is in de belangrijkste eigenschappen van je website. Als je dit helder hebt voor jezelf, kun je verder met de praktische zaken.

Ik ga kijken wat ik kan verbeteren aan de structuur van mijn website. De structuur van je website is het fundament. Staat je structuur, dan heb je een goede basis. Je kunt je website in de toekomst makkelijk uitbreiden door nieuwe onderdelen toe te voegen zonder dat je website onoverzichtelijk wordt en bezoekers steeds de weg kwijt raken.
Waarom is een sitestructuur belangrijk?

Waarom is de structuur van een website zo belangrijk? Deze vraag heb ik net al kort beantwoord. Je wilt een goed fundament. Dat fundament is belangrijk voor de volgende drie zaken:

  1. Gebruiksvriendelijkheid

    Je bezoekers moeten niet verdwalen op je website. Het moet direct duidelijk zijn waar ze welke informatie kunnen vinden. Zet je een structuur voor een website op, dan probeer je je te verplaatsen in de toekomstige bezoekers van je website. Jij kunt een ‘geweldige’ structuur bedenken, maar als bezoekers jouw logica niet snappen en niks kunnen vinden op je website dan is dat niet handig.

  2. Indexering

    Een website met een duidelijke structuur kan makkelijk gecrawld worden door zoekmachines. Goed gestructureerde websites worden vaker bezocht door zoekmachines. Omdat zoekmachines je website vaker bezoeken, zullen nieuwe pagina’s of blogposts sneller opgenomen worden in de zoekresultaten.

  3. Linkkracht

    Linkkracht (in het Engels ook wel linkjuice genoemd) komt van andere websites die naar jouw website linken. Links zijn voor Google nog steeds een van de meest belangrijke factoren om te bepalen of en waar een pagina van jouw website verschijnt in de zoekresultaten. Wil je meer weten over wat linkkracht of linkjuice precies inhoudt? Lees dan dit artikel op woorank.com. Hier wordt het concept en de werking duidelijk uitgelegd.

Waar moet een goede websitestructuur aan voldoen?

Een goede website moet eruit zien als een piramide. Bovenaan de piramide staat je homepage. Op de laag onder je homepage staan de categorieën van je website. Daaronder komen de subcategorieën. Op de onderste laag van je piramide staan de pagina’s die onder de subcategorieën vallen.

websitestructuur-pyramide

Websitestructuur bepalen

Nu vraag je je misschien af: “hoe weet ik dan welke categorieën en subcategorieën ik moet gebruiken?”. De categorieën en subcategorieën kun je vinden met zoekwoordenonderzoek. In mijn volgende blog zal ik uitleggen wat zoekwoordenonderzoek is en laat ik je zien hoe je zelf zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren.

Naast zoekwoordenonderzoek kun je ook naar producten, artikelen of diensten die al op je website staan kijken. Probeer deze items zo in te delen dat er logische categorieën en subcategorieën ontstaan. Zorg dat bezoekers van je website deze categorieën direct vanaf je homepage en vanuit je menu kunnen benaderen.

Interne linkstructuur

Een vaak vergeten onderdeel van een websitestructuur is de interne linkstructuur van een website. Een interne link is een connectie tussen twee relevante pagina’s op jouw website. Een goede websitestructuur lijkt op een piramide. Zonder interne links zijn de blokjes van je websitepiramide los op elkaar gestapeld. Niet heel stevig. Met interne links maak je je piramide sterker door de blokjes ook onderling met elkaar te verbinden.

Interne links dragen op twee manieren bij aan de zoekmachineoptimalisatie van je website:

  1. Interne links zijn belangrijk als een gebruiker door je website navigeert. Ze verlagen het aantal klikken dat nodig is om vanaf de homepage bij een specifieke pagina te komen. Ook zorgen ze ervoor dat bezoekers op je pagina’s niet vastlopen maar makkelijk naar een andere pagina kunnen waardoor ze langer op je website blijven.
  2. Crawlers van zoekmachines kunnen je website beter indexeren. Omdat een interne link een connectie is tussen twee verwante pagina’s kan een zoekmachine nog beter inschatten wat de onderwerpen zijn op je website. Zo heeft hij meer informatie om jouw pagina’s te ranken in de zoekresultaten.

 

Een praktijkvoorbeeld

Laten we nu eens naar mijn huidige website kijken. De structuur van mijn website ziet er nu zo uit.

sitestructuur
Deze structuur lijkt niet op een piramide. Ook vertelt de structuur niets over mijn bedrijf. Denk de diensten maar eens weg. Dan kan de websitestructuur van elk willekeurig bedrijf zijn. De structuur is voor bezoekers van mijn website niet duidelijk. De websitestructuur maakt niet duidelijk waar ze iets kunnen vinden. Nu heeft mijn website ook eigenlijk geen interne links. Genoeg ruimte voor verbetering.

nieuwe sitestructuur upward online

Hierboven zie je de structuur voor mijn nieuwe website. De items in mijn structuur laten nu zien dat dit de structuur is van een online marketingbedrijf. Je ziet ook dat de nieuwe structuur veel meer op een piramide lijkt. Op het hoogste niveau mijn homepage. Daaronder de categorieën en daar weer onder subcategorieën of pagina’s. In deze structuur is het veel gemakkelijker om interne links aan te brengen tussen pagina’s en (sub)categorieën.

Conclusie: besteed aandacht aan je websitestructuur

Een goede websitestructuur is erg belangrijk voor je website en zoekmachineoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat zoekmachine-crawlers en bezoekers van je website makkelijker de content op je website kunnen vinden. Ga je aan de slag met de structuur van je website, zorg dan dat je de volgende vijf punten niet vergeet:

  1. Bepaal de structuur van je website altijd voordat je gaat ontwerpen / bouwen.
  2. Denk vanuit de gebruiker. Wat zou hij logisch vinden? Vergeet je eigen logica.
  3. Gebruik in menu’s de juiste woorden die duidelijk zijn voor je bezoekers.
  4. Zorg dat je websitestructuur op een piramide lijkt.
  5. Vergeet interne links tussen je websitepagina’s niet.

Mijn volgende blog in deze serie over het verbeteren van mijn website gaat over zoekwoordenonderzoek. De uitkomsten van je zoekwoordenonderzoek kun je weer gebruiken om de elementen van je websitestructuur te bepalen.