010 303 67 40
Upward Online Blog Header Groen
Mark Spermon

Nieuwe website #4 Doorstaat jouw website de 5-secondentest?

Geplaatst op |

5 seconden. Zoveel tijd heeft een bezoeker nodig voor een eerste indruk van jouw website. 5 seconden dus. Dat is weinig. Erg weinig.

Bevalt het bezoekers niet wat ze zien, twijfelen ze of is er onduidelijkheid? Dan ben je ze binnen 5 seconden verloren. Dat is frustrerend. Je hebt hard gewerkt om je website beter vindbaar te maken en je krijg eindelijk meer bezoekers op je website, maar je kunt ze niet ‘vasthouden’.

Nu vraag je je natuurlijk af: wat moet ik doen om bezoekers langer op mijn website te houden? Vier vragen beantwoorden. Dat klinkt simpel. Ik hoor het je denken.

Helaas is dit toch knap ingewikkeld. Je moet namelijk binnen vijf seconden alle twijfel bij je bezoekers wegnemen. Je doet dit door antwoorden te geven op de vragen die bezoekers zichzelf stellen als ze op een website komen. Welke vragen zijn dat dan? Hier komen ze…

Vraag 1: Waar ben ik?

Mensen hebben een verwachting als ze naar je website komen. Die verwachting wil je direct bevestigen of ontkrachten. Mensen bij wie de verwachting matcht lezen verder. Anderen haken af. Dat is niet erg. Je kunt niet iedereen pleasen. En niet getreurd, waarschijnlijk zijn deze mensen ook je doelgroep niet.

De eerste vraag die een bezoeker zich stelt is: “waar ben ik?”. Het moet meteen duidelijk zijn op wat voor website mensen terechtkomen. Maak nooit de fout om te denken dat je bezoekers dat wel begrijpen. Aannames zijn dodelijk. Maak het bezoekers makkelijk. Zorg dat ze niet hoeven na te denken. De tijd tikt door weet je nog. Je hebt maar vijf seconden om je bezoeker te overtuigen. Dan kun je nooit duidelijk genoeg zijn. Ik zal er eens een praktijkvoorbeeld bijpakken…

upward-online-header-1

De eerste header van mijn website. Bekijk de afbeelding eens. Wat denk je? Is dit duidelijk zo? Nee inderdaad, totaal niet. De bezoeker moet zelf teveel invullen en bedenken. Bij het logo links bovenin staat “Online marketing”. Maar de quote in het midden zegt: “Samen bouwen wij aan een succesvolle website”. Je hoort de bezoeker direct denken. Is dit nu een online marketingbedrijf of een webbouwer. En de tijd tikt door… Dikke kans dat ik hierop al veel bezoekers verloren heb. Dit kan dus beter.

Upward online header nieuwe website

 

Dit is de nieuwe header van mijn website. Bekijk hem eens. Wat denk je? Beter, vind je ook niet. Onder het logo staat nu “Online marketingspecialist in Bergschenhoek (10 km van Rotterdam)”. Dat is duidelijk. Je bent op de website van een online marketing specialist die vlakbij Rotterdam woont.

De quote in de banner zegt nu “Upward online verbetert de online aanwezigheid van mkb-bedrijven”. Oké check. Deze online marketing specialist werkt voor mkb bedrijven. Nu hoor je bezoekers al denken. Wat doet hij dan precies? Deze vraag beantwoord ik in de blauwe tekst. Dit bedrijf zorgt dat mkb bedrijven online beter vindbaar zijn, meer klanten en meer omzet krijgen.

Vraag 2: Wat hebben ze hier?

Oké, de bezoeker weet waar hij is. Nu wil hij weten wat ze hier hebben. Welke producten of diensten worden er verkocht? Welke belangrijke informatie kan ik hier vinden? Laat een bezoeker niet zoeken. We zitten nog steeds binnen de vijf seconden. Je wil dat je bezoeker direct ziet wat je doet.

upward-online-menu-oudHierboven zie je het huidige menu van mijn website. Dit menu kan van elk bedrijf in een willekeurige branche zijn. Deze items geven bezoekers geen enkele informatie. Niet duidelijk dus.

Het tweede menu hieronder is het menu van mijn nieuwe website. Dit is duidelijk. Dit online marketingbedrijf reviewt websites, geeft online marketingadvies, je kunt je online marketing uitbesteden en dit bedrijf geeft trainingen en cursussen.

upward-online-menu-nieuw

De witte pijltjes achter de menu-items geven aan dat er submenu-items zijn. Waarom ik een wit pijltje gebruikt heb? Pijltjes worden op veel websites gebruikt voor menu’s. Dit is een bekend element voor een bezoeker. Hij herkent ze onbewust. Hij ziet de pijltjes en weet (uit zijn ervaring) dat wanneer je met de muis over dat menu-item beweegt, je de extra menu-items ziet.

Vraag 3: Waarom moet ik dit vertrouwen?

De tijd loopt nog steeds. Jouw bezoeker is nog niet afgehaakt. Top! Je bezoeker weet nu waar hij is en wat hij daar kan vinden. Tijd voor de volgende vraag: “Waarom zou ik deze website vertrouwen”. Aan ons de taak de bezoeker dit gevoel van vertrouwen te geven.
Dit kan op veel verschillende manieren. Hier zijn boeken over volgeschreven. Om je een beetje op weg te helpen een aantal voorbeelden die je zelf op je website kunt toepassen.

  • Laat je telefoonnummer op een prominente plek op je website zien. Niet elke bezoeker gaat bellen maar het gevoel dat je bedrijf bereikbaar is geeft vertrouwen.
  • Zet foto’s van echte mensen (jezelf en je medewerkers) op je website. Gebruikt nooit stockfoto’s van Amerikaanse Prodent Smile modellen. Dit werkt juist averechts.
  • Plaats testimonials van klanten op je website. Laat zien welke concrete resultaten jouw bedrijf heeft bereikt.
  • Is je bedrijf in de media geweest? Plaats de logo’s op je website met links naar de artikelen of video’s.
  • Certificeringen en keurmerken werken altijd. Ze stralen vertrouwen uit.
  • Gebruik sociale bewijskracht. Wil jij dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Laat zien hoeveel mensen zich al ingeschreven hebben.

Een bedrijf dat goed bezig is met vertrouwen winnen op hun website is PeterPrint. Bekijk de website eens. Zie je de voorbeelden die ik heb gegeven terug? Vallen je nog andere dingen op die een gevoel van vertrouwen bij je opwekken?

Vraag 4: Waar moet ik beginnen?

Je hebt een beetje vertrouwen opgebouwd. Je bezoeker is er nog steeds. Laat hem nu niet aan zijn lot over. Hij heeft namelijk nog een vraag: “Waar moet ik beginnen?”.

Dat is voor elke website verschillend. Maar 1 tip. Wees niet direct te pusherig. Het vertrouwen dat je bij vraag drie hebt opgebouwd is nog dun. Probeer dus niet direct je duurste product of dienst aan je bezoeker te verkopen. Je kent hem net een paar seconden. Zo jaag je hem alsnog weg en heb je alle moeite voor niks gedaan.

Waar leid je hem nu heen? Naar de eerste stap van je verkoopproces. Een duidelijke ‘call to action’ op je homepage. Aartjan van Erkel () noemt dit een banaan op je pagina. Geen echte natuurlijk. Die banaan is een grote knop die direct opvalt.

Welke actie moeten bezoekers nu nemen? Een zo klein mogelijke stap. Bijvoorbeeld het downloaden van een e-book of het inschrijven voor je nieuwsbrief in ruil voor hun e-mailadres. Ze kan je het contact met je bezoekers later voortzetten.

Time is up! De vijf seconden zijn voorbij.

Je hebt nu genoeg inspiratie om naar je eigen website te kijken. Hoe kun je de vier vragen zo duidelijk mogelijk beantwoorden voor je bezoekers zodat ze langer op je website blijven?

Ben je er dan nu? Nee helaas. Er zijn genoeg andere potentiele afhaakmomenten voor je bezoekers maar je bent weer een stap dichterbij een website die je meer klanten op gaat leveren. Daar gaat het uiteindelijk om.