010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Hoe jij actiegerichte online marketing doelen opstelt en haalt

Geplaatst op |

Zonder doel kun je niet scoren. Klikt logisch toch? Uit een in 2015 uitgevoerd onderzoek blijkt dat maar liefst 57% van de MKB-ondernemers niet weet of hun online marketing werkt.

Zonder doelen ben je stuurloos. Je weet niet waar je prioriteiten liggen en de kans is groot dat je tijd en geld besteedt aan ‘verkeerde’ zaken waardoor je niet verder komt.

Daarom ben ik aan het begin van een nieuw traject altijd benieuwd naar de bedrijfsdoelen van mijn potentiële klanten. Als deze duidelijk zijn, kunnen we online marketing doelen formuleren die matchen bij de bedrijfsdoelen. Zo weet je zeker dat je tijd en geld investeert in online marketing die echt bijdraagt aan de groei van jouw bedrijf.
In deze blog leer je daarom:

  • Wat goede online marketing doelen zijn.
  • Hoe je online marketing doelen meetbaar kunt maken.
  • Hoe je online marketing doelen koppelt aan je bedrijfsdoelstelling(en).
  • Hoe je de kans vergroot om je online marketing doelen daadwerkelijk te halen.

Laten we snel starten…

[contentupgrade]Gratis PDF Handleiding: Download nu de handleiding die je helpt om haalbare online marketing doelen op te stellen!.[/contentupgrade]

Wat zijn online marketing doelen?

Voor we deze vraag beantwoorden doen we eerst een stap terug. Namelijk, naar je bedrijfsdoelstellingen. Je hebt een doel met je bedrijf. Dat kan van alles zijn. Goed geformuleerde online marketing doelen helpen je om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Het startpunt van goede online marketing doelen begint dus bij je bedrijfsdoelstelling.

We zoomen nu uit om te starten met je bedrijfsdoelen.

Bedrijfsdoelstelling

Ieder bedrijf heeft bedrijfsdoelen. Misschien niet ingelijst aan de muur maar ze zijn er wel. Ze zijn vaak strategisch en algemeen geformuleerd. Laten we een voorbeeld nemen. Ondernemer Bert de Vries heeft een webshop en verkoopt sportartikelen. Hij heeft de volgende bedrijfsdoelstelling: hij wil jaarlijks 10% omzetgroei behalen en zijn marktaandeel laten groeien met 5%.
Wat zijn jouw bedrijfsdoelen? Kun jij ze direct opnoemen. Niet? Neem dan eens een paar minuten de tijd om de volgende vraag te beantwoorden.

“Wat wil ik met mijn bedrijf bereiken?”

Als je deze vraag beantwoordt dan merk je dat het je helpt na te denken over waar je naartoe wilt met je bedrijf en hoe je daar kunt gaan komen. Zonder goed beeld blijft het lastig om duidelijke keuzes te maken voor je bedrijf.

online marketing doelen quote over ambitie

Online marketing doelen

Even terug naar Bert de Vries. Hij heeft zijn bedrijfsdoelstelling scherp. Jaarlijks 10% omzetgroei en een stijging van 5% in het marktaandeel. Hij weet WAT hij wil bereiken. De vraag is nu HOE hij dit gaat bereiken. Hij heeft de volgende online marketingdoelen opgesteld die de ‘hoe-vraag’ beantwoorden:

  • Het verhogen van de conversieratio van de website.
  • Gerelateerde artikelen tonen bij producten om het gemiddelde aankoopbedrag te verhogen.
  • Een marketingcampagne per e-mail opzetten met tips over effectieve fitnessmethoden zodat zijn mailinglijst groeit en hij meer potentiele klanten bindt.

Valt je op dat de online marketing doelen van Bert de Vries specifieker zijn dan zijn bedrijfsdoelstelling? Je kunt online marketing doelen ook zien als ‘acties’ om je bedrijfsdoelstelling te behalen. Om te zorgen dat deze acties in de praktijk ook uitvoerbaar zijn, kun je je doelen DUMB (Doable. Understandable. Manageable. Beneficial) maken. Zo voorkom je dat je doelen vaag blijven en ze in de praktijk niet uitvoerbaar zijn.

Tip: Schrijf je doelen op
Blijf niet met doelen in je hoofd rondlopen. Schrijf ze op. Door het opschrijven van doelen maak je 42% meer kans om je doelen ook echt te behalen. Dat is snel verdiend toch?

Je online marketing doelen halen

Nu vraag jij je natuurlijk af: leuk zo’n bedrijfsdoelstelling en online marketing doelen, maar hoe weet ik nu wanneer ik deze behaald heb? Dat is de volgende stap. We gaan voor elk online marketingdoel een of meerdere KPI’s (Key Performance Indicator) opstellen. KPI’s zijn getallen die je gebruikt om het succes van je online marketingdoelen te meten. We pakken de online marketingdoelen uit ons voorbeeld er weer even bij.

Het verhogen van de conversieratio van de website.

  • verlaging van 5% van het aantal klanten dat wel producten in het winkelmandje doet maar de aankoop niet afrond.
  • conversieratio verhogen van 2 naar 3% voor klanten die een herhaalaankoop doen.

Gerelateerde artikelen tonen bij producten om het gemiddelde aankoopbedrag te verhogen.

  • gemiddeld 2 verkochte producten per order.
  • 3% stijging in de gemiddelde orderwaarde per klant (hierin is het wel belangrijk om te controleren of dit echt komt door de gerelateerde artikelen).

Een marketingcampagne per e-mail opzetten met tips over effectieve fitnessmethoden zodat zijn mailinglijst groeit en hij meer potentiële klanten bindt.

  • 100 nieuwe inschrijvingen op de email campagne per maand.
  • een doorklikratio ( percentage van ontvangers wat op een of meer links in de mail geklikt heeft) van 5% per verstuurde mailing.

Met deze KPI’s kan Bert de Vries al zijn marketing activiteiten meetbaar maken. Er is geen excuus om te weten wat wel en wat niet presteert in zijn webshop. Nu kan hij gericht verbeteringen doorvoeren om deze KPI’s te halen. Bert weet precies waar hij zijn online marketing budget aan uit moet geven om zijn omzet en winst te verhogen.

Tip: Deel je doelen op in subdoelen
Om je online marketing doelen te behalen is het goed om deze doelen op te splitsen in de kleinst mogelijke taak. Zo zorg je dat er niks vaag en niet uitvoerbaar blijft. Het is verstandig om je jaardoelen op te breken in subdoelen over een kortere periode. Bijvoorbeeld per kwartaal. Zo heb je een aantal momenten in het jaar waarop je kunt controleren of je nog op schema ligt om je online marketingdoelstellingen te behalen. Je kunt hiervoor het ‘Plan-Do-Check-Act’ model gebruiken.

Wat is nu jouw online marketingdoelstelling?

Om goede online marketing doelen te bepalen zijn we in deze blog begonnen met je bedrijfsdoelstelling. Heb je deze helder, dan weet je WAT je wilt bereiken. De volgende stap is het beantwoorden van de ‘HOE-vraag’. Daaruit komen je online marketing doelen. Om te controleren of jij je online marketingdoelen gaat behalen stel je KPI’s op.

Bedrijfsdoelstelling -> online marketingdoel -> KPI’s

Ik hoop dat je nu weet hoe je haalbare online marketing doelen – die bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen – kunt opstellen. Let op: online marketing doelen zijn voor ieder bedrijf anders. Het hangt af van jouw klanten, de branche waarin je werkzaam bent en of je een startend bedrijf hebt of al langer bestaat. Maar, stop nooit tijd en geld in online marketing als je niet eerst bedrijfsdoelstellingen en online marketing doelen hebt opgesteld.

Succes is geen sprint. Bepaal je doelen, pas je website of content aan en meet of dit resultaat oplevert. Doorloop de stappen. Zo blijf je continu verbeteren. Volg de tips uit deze blog om goede en realistische online marketing doelen op te stellen. Heb je hier hulp bij nodig dan beantwoord ik graag je vragen.

[contentupgrade]Gratis PDF Handleiding: Download nu de handleiding die je helpt om haalbare online marketing doelen op te stellen!.[/contentupgrade]