010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Waarom jij mobiele SEO nu echt niet langer kunt negeren

Geplaatst op |

Ik doe het.
Ik geef het toe.

Elk verloren moment…

kijk ik op mijn mobiel of ik een nieuw appje, mailtje of notificatie van mijn favo app heb.

ik ben niet de enige.

Wij gebruiken onze mobiele apparaten steeds meer.

Voorspelling is dat dit blijft toenemen. Tegelijk worden desktop computers steeds minder verkocht en gebruikt.

nu-pc-markt-krimpt-2e-jaar-op-rij
nu.nl: Pc markt krimpt 2e jaar op rij

Daarom wordt SEO voor mobiel ook steeds belangrijker.

“Oké mooi” denk je nu.

Wat is dat dan: mobiele zoekmachine optimalisatie?

Wat kan ik ermee?

Goede vragen. Die ga ik voor je beantwoorden. Laten we snel bij het begin beginnen…

Wat is SEO voor mobiel?

Mobiele zoekmachine optimalisatie (in het Engels: mobile SEO) zijn werkzaamheden om de zichtbaarheid van jouw website in de mobiele zoekresultaten te verbeteren. Op alle mobiele apparaten. Dus niet alleen smartphones en tablets. Maar ook Smart Watches en VR brillen.

Met mobiele SEO zorg je ervoor dat je website zichtbaar is in de mobiele zoekresultaten.

Dat bezoekers die jouw website op een mobiel apparaat bekijken dit kunnen met de best mogelijke gebruikerservaring. Beantwoord jouw website beter en sneller de zoekvraag van een gebruiker, dan zal deze hoger in de zoekresultaten komen dan een website die dit niet doet.

SEO voor mobiele apparaten is gebaseerd op dezelfde principes als ‘normale’ zoekmachine optimalisatie. Heb jij een goede ‘normale’ SEO-strategie dan heb je meer kans op een hoge positie in de mobiele zoekresultaten.

Klinkt logisch toch?

Waarom is het zo belangrijk?

In februari 2015 kondigde Google aan dat vanaf 21 april 2015 mobielvriendelijke websites voorrang krijgen boven websites die niet goed presteren op mobiele apparaten.

De hele online marketingwereld was in rep en roer en riep deze update uit tot ‘mobilegeddon’.

Het gedrag van mensen is in de afgelopen 10 jaar enorm veranderd. Mensen gebruiken hun mobiel overal.
Volgens onderzoek neemt 75% van de Amerikanen hun mobiel zelfs mee naar het toilet.

Bekendmaking Paus 2005 en 2013
Bekendmaking Paus 2005 en 2013: Zie jij de verschillen?

Misschien gebruik jij je mobiel voor steeds meer verschillende taken. Bellen, je mail checken, social media, foto’s maken, gamen enz. Hier komen steeds nieuwe taken bij. Daarom wordt mobiel voor Google steeds belangrijker. Volgens Google is het zoekgedrag van mensen op mobiele apparaten totaal anders dan het zoekgedrag op desktops.

De nieuwe algoritme-updates (rekenmethode waarin Google bepaald op welke plaats een pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven) die Google uitrolt zijn bedoeld om gebruikers een betere gebruikerservaring te geven op mobiele apparaten. En om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van mobiele websites wordt verbeterd. Volg je de aanbevelingen van Google, dan rank je hoger dan websites die zich niet aan de aanbevelingen houden.

Mobiele SEO is anders dan ‘normale’ zoekmachine optimalisatie

  • Mobiele zoekresultaten zijn meer locatiegebonden.
    40% van de zoekresultaten die op mobiel uitgevoerd worden zijn lokaal. Mensen zijn op locatie en zoeken naar plaatsen in de buurt waar ze een hapje kunnen eten, openingstijden van winkels, routes of dingen die ze kunnen gaan doen.

  • Mobiele zoekers gedragen zich anders
    Mobiele gebruikers hebben een kortere aandachtsspanne. Zakt een website van de eerste naar de vierde positie in de mobiele zoekresultaten, dan kan dit tot wel 90% minder bezoekers trekken. Een plek op de eerste pagina van de mobiele zoekresultaten is geen garantie voor succes.
  • Mobiele zoekopdrachten hebben andere rankingfactoren.
    Het algoritme van mobiele ranking en desktop ranking lopen steeds verder uit elkaar. Google ’s laatste algoritme-update focuste zich zelfs alleen op mobiel. Locatie wordt de belangrijkste rankingfactor voor mobiel zoeken.

Mobiele strategie

Hoe zorg jij dat je website toekomstbestendig is? Hieronder een aantal stappen om hieraan te werken.

Maak je website mobielvriendelijk

De belangrijkste stap: zorg dat je website zonder problemen draait op mobiele devices met een optimale gebruikerservaring.

Hoe je dit doet?

  • Fix mobielvriendelijke fouten van je pagina’s
    Gebruik de tool van Google om te testen of pagina’s van je website mobielvriendelijk zijn. Dat kun je hier doen. Je webpagina wordt geanalyseerd.Google meldt of jouw pagina een mobielvriendelijk ontwerp heeft. En welke punten er verbeterd kunnen worden.

    resultaat mobielvriendelijkheidscheck Google
    resultaat mobielvriendelijkheidscheck Google

 

  • Kijk door de ogen van een mobiele gebruiker naar je website
    Jouw website moet technisch goed werken. Dan ben je er nog niet. De usability van je mobiele website is minstens zo belangrijk. Is jouw mobiele website gebruiksvriendelijk voor gebruikers? Zijn de knoppen groot genoeg, heeft je website een mobiel menu en is de tekst leesbaar op mobiele apparaten?
  • Paginasnelheid, paginasnelheid, paginasnelheid
    Vanwege de internetverbinding en de mogelijkheden van mobiele telefoons is de laadtijd van webpagina’s op mobiele apparaten nog belangrijker dan op desktops. Anders haken bezoekers af. Lees hier meer over het verbeteren van de laadtijd van je webpagina’s.
  • Doe Flash in de ban
    Gebruik Flash niet meer op je website. Mobiele apparaten van Apple ondersteunen Flash bijvoorbeeld niet meer, waardoor je het risico loopt dat je website niet goed getoond wordt. Ook kan Flash je website langzamer maken.
  • Verwijder pop-ups op je mobiele website
    Google heeft aangekondigd dat mobiele websites met pop-ups die de inhoud van een webpagina minder toegankelijk maken vanaf 10 januari 2017 minder hoog zullen ranken in de mobiele zoekresultaten. Het argument van Google: deze pop-ups hebben een negatieve invloed op de gebruikerservaring van bezoekers.
popups op mobiele apparaten
popups op mobiele apparaten

Voorbeelden van pop-ups die de inhoud van een webpagina minder toegankelijk maken.

Bron: https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html

  • Optimaliseer titels en metabeschrijvingen om je CTR te verbeteren
    Titels en metabeschrijvingen hebben minder ruimte in de mobiele zoekresultaten. Voorkom dat ze afgebroken worden en niet je volledige titel of metabeschrijving leesbaar is. Een titel mag maximaal 78 karakter lang zijn. Zorg dat je metabeschrijving niet meer dan 100 karakters heeft.

Zoekwoordenonderzoek en content voor mobiel

Een goede SEO-strategie gaat om het begrijpen van behoeften van mensen. Dingen die mensen willen doen op een mobiel apparaat kunnen enorm verschillen van de zoekopdrachten die mensen op desktop uitvoeren.

acties op een mobiele telefoon
Activiteiten uitgevoerd op een mobiele telefoon

Voer jij geen specifiek mobiel zoekwoordenonderzoek uit dan mis je zoekwoorden die mensen op mobiel wel gebruiken maar op desktops niet. Bijvoorbeeld [zoekwoord + dichtbij / in de buurt]. Denk na welke content voor bezoekers van jouw mobiele website interessant kan zijn. Waar zoekt jouw mobiele gebruiker op? Bedenk welke content interessant is voor gebruikers van een mobiel apparaat en optimaliseer je content daarop.

App-indexing

Heb jij een Android app voor jouw bedrijf dan kan Google de inhoud van de app indexeren net als bij websites. Google kan directe links naar specifieke content opnemen in de zoekresultaten. Het voordeel voor jou? Google kan gebruikers direct naar content in jouw app sturen. Dit zorgt dat meer bezoekers je content zien en komt de mobiele gebruikerservaring weer ten goede.

Google kan de content in jouw app op twee manier indexeren. Via een sitemap.xml bestand of via Google Search Console. Als iemand zoekt naar een onderwerp dat in jouw app staat en de app is geïnstalleerd, dan krijgt hij de mogelijk om direct naar de app te gaan in plaats van naar je mobiele website. Heb jij dezelfde inhoud op je website en in je app staan, dan zal Google links opnemen naar je app in de mobiele zoekresultaten. Heeft een gebruiker jouw app geïnstalleerd en klikt hij op de link, dan wordt de app direct geopend.

AMP

AMP staat voor ‘Accelerated Mobile Pages’ en is misschien wel het grootste online marketing buzzword van 2016 sinds Google in februari 2016 het AMP-project lanceerde. Google heeft al vaker aangegeven dat mobiele websites vaak traag zijn en frustratie oproepen bij gebruikers. Daarom zijn ze het AMP-project gestart.

AMP is ontwikkeld om de content van statische pagina’s op een snelle en efficiënte manier aan te bieden op mobiele devices. Deze pagina’s laden erg snel. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring. Dit is een van de stokpaardjes van Google.

Hoe ziet AMP eruit?

AMP weergave in de zoekresultaten
AMP weergave in de zoekresultaten

AMP heeft een aantal voordelen voor SEO voor mobiel:

  • AMP-pagina’s zijn veel sneller dan niet AMP-pagina’s. Laadtijd van een pagina is een rankingfactor van Google. Google zegt dat de implementatie van AMP 15% tot 85% performanceverbetering kan opleveren.
  • Een ander voordeel is de groene bliksemschicht onder een AMP-weergave in de mobiele zoekresultaten. De bliksemschicht maakt het aantrekkelijker voor gebruikers om op dit resultaat te klikken.
  • AMP-resultaten staan boven de normale zoekresultaten. Zelfs boven de lokale zoekresultaten. Dit is het tweede zichtbaarheidsvoordeel wat een AMP-vertoning in de Google zoekresultaten heeft.

Wil jij AMP doorvoeren op jouw website? Overleg dan met je webbouwer of het eenvoudige geïmplementeerd kan worden op jouw website. Bijvoorbeeld met de AMP plugin voor WordPress.

De toekomst van mobiele SEO

Mobiel wordt steeds belangrijker voor Google. Daarom zijn er steeds nieuwe ontwikkelingen binnen mobiele SEO. Google werkt hard aan het verbeteren van de mobiele zoekresultaten en de integratie tussen web en apps. Hieronder twee voorbeelden van nieuwe features die Google gaat doorontwikkelen.

App pack in de mobiele zoekresultaten

Google App-pack
Google App-pack

Bron: http://searchengineland.com/app-indexing-new-frontier-seo-app-packs-app-store-search-242319

Google heeft dit jaar een ‘App packs’ toegevoegd aan hun mobiele zoekresultatenscherm. App packs zijn iets anders dan ‘App indexing’, waarbij je direct vanuit de mobiele zoekresultaten naar content in een app kan springen. Een ‘App pack’ verschijnt in de zoekresultaten als Google ziet dat de gebruiker zoekt naar een app of taak die uitgevoerd kan worden door een app.

Klikt een gebruiker op een van de gekleurde app-icoontjes dan wordt hij direct naar de Google Play Store of iTunes store gestuurd, afhankelijk van het besturingssysteem van je mobiele telefoon. App packs verschijnen nu bij zoekopdrachten als ‘games’ of voor zoekopdrachten zoals fotobewerker of reisplanner.

Rich Cards

Google sleutel continu aan de (mobiele) zoekresultaten. Ze worden bijvoorbeeld steeds visueler. In mei 2016 heeft Google ‘rich cards’ geïntroduceerd in de mobiele zoekresultaten. ‘Rich cards’ zijn voorlopig alleen nog te zien in de Engelse zoekresultaten en beschikbaar voor sites met recepten en films.

small_rich-cards-evolution

Google gaat deze ‘rich cards’ voor meer sites uitrollen in de toekomst. Wil je gebruikmaken van ‘rich cards’ dan moet je net als bij ‘rich snippets’ gebruikmaken van de schema.org opmaak.