010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Waarom lokale zoekmachineoptimalisatie belangrijk is en ook jij niet meer zonder kan

Geplaatst op |

3.500.000.000! Dat is 3,5 miljard! Zoveel zoekopdrachten verwerkt Google wereldwijd per dag. Ik kon me er niks bij voorstellen toen ik het las. 80% daarvan is een lokale zoekopdracht. Even snel rekenen… Dat zijn 2.800.000.000 lokale zoekopdrachten per dag.

Wist je dat 82% van dat enorme aantal lokale zoekopdrachten wordt opgevolgd door een telefoontje of een bezoek aan een winkel? Daar liggen dus kansen.

Nieuwsgierig hoeveel lokale zoekopdrachten Google per dag verwerkt? Dat zijn er 1.708.000.000 per dag om precies te zijn.

Ja, ik snap het. Deze grote getallen laten je duizelen. Zo zie je niet waarom lokale zoekmachine-optimalisatie belangrijk is voor jouw bedrijf. Of ik dat niet iets concreter heb? Ja hoor…

Een voorbeeld

Je hebt een autobedrijf in Capelle aan den IJssel. Maar, je bent niet de enige. Er zijn 19 concullega’s die ook in Capelle aan den IJssel gevestigd zijn.

lokale-zoekresultaten-serp

Laten we in Google eens zoeken op “autodealer Capelle aan den IJssel”. Hoeveel resultaten staan er op de eerste pagina van Google? Er staan 10 organische en 3 maps. Bij elkaar staan er 13 plekken.

Drie van deze plekken worden ingenomen door de telefoongids, Autoscout en autowereld.nl. Dat zijn geen lokale bedrijven. Deze vallen af. Er blijven dan 10 mogelijke plekken op de 1e pagina van Google over.
Nu is er dus een probleem. Want, er zijn 20 autobedrijven in Capelle aan den IJssel en maar 10 plekken. Van deze bedrijven staan 10 autobedrijven dus niet op de 1e zoekresultatenpagina van Google.

Wat betekent dit? Mensen die zoeken op “autodealer + [plaatsnaam]” oriënteren zich op het kopen van een nieuwe auto. Als je niet op de eerste pagina van Google staat dan verlies je het altijd van je plaatselijke concurrenten. Potentiele klanten zijn maar één telefoontje of bezoek van je showroom verwijderd. Die hoef je alleen nog te overtuigen met een goed verkoopverhaal. Deze kans wil je niet laten lopen.

Hoe wordt je lokaal beter vindbaar?

Genoeg theorie. Hieronder staan wat praktische tips zodat je lokaal beter gevonden gaat worden.

  1. Claim je “Google mijn bedrijf”

    Claim je “Google mijn bedrijf”. Zorg dat je alle informatie zoals contactinformatie, openingstijden en adres volledig invult.
    Geef een bedrijfscategorie op. Door een categorie in te vullen snapt Google beter wat voor bedrijf je hebt en is het voor Google een signaal dat jouw bedrijf hoort bij gelokaliseerde zoekresultaten over wat jouw bedrijf doet.
    Het invullen van je “Google mijn bedrijf” is de makkelijkste manier om getoond te worden in de zoekresultaten en in Google maps.

  2. On page SEO

    Een goede tweede stap is het aanmaken van lokale pagina’s op je website. Daarbij is het belangrijk om een adres toe te voegen op de pagina en de locatie van jouw bedrijf terug te laten komen in de inhoud. Ook kun je de locatie van je bedrijf toevoegen in de paginatitel.
    Een goede paginatitel moet je bedrijfsnaam bevatten, een zoekwoord die de lading van de pagina dekt en de locatie van je bedrijf. Deze informatie kun je ook toevoegen in de metabeschrijving van de pagina.
    Heeft je bedrijf een fysiek adres dan kun je deze ook in de footer van je website toevoegen.

Dit zijn twee eerste stappen om lokaal beter vindbaar te zijn. Natuurlijk kun je veel meer doen. In een volgende blog zal ik hier verder op ingaan.
Ga je aan de slag met lokale zoekmachine-optimalisatie en heb je vragen? Stel deze dan tijdens het online marketing spreekuur en ik help je graag verder.