010 303 67 40
Upward Online Blog Header Oranje
Mark Spermon

Nieuwe website #3 Zoekwoordenonderzoek:
waarom jouw website niet zonder kan

Geplaatst op |

Wil jij beter vindbaar zijn in Google? Dan kun je niet om zoekwoorden heen. In mijn vorige blog ove de update van mijn website gaf ik aan dat ik zoekwoordenonderzoek gebruikt heb om de nieuwe structuur van mijn website te bepalen. In deze blog leg ik uit welke soorten zoekwoorden er zijn en hoe je met zoekwoorden tot een goede en logische structuur voor je website kunt komen.

Wat zijn zoekwoorden

In Nederland begint 93% van de mensen hun zoektocht naar informatie via Google. Ze vullen een woord in of typen een vraag in de zoekbalk van Google. Als ze op enter drukken geeft Google allerlei informatie waarvan Google denkt dat dit relevant is voor de ingevoerde zoekopdracht en dat de vraag beantwoord kan worden. De woorden of vragen die mensen invoeren noemen we in de SEO wereld zoekwoorden of zoektermen. Als verkoper van een product of dienst wil jij op de voor jouw relevante zoektermen goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google.

Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk

Stel: Jij hebt een bedrijf en wilt goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Dan is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden jouw potentiele klanten gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst. Als jij deze zoektermen goed op de pagina’s van je website verwerkt ben jij beter vindbaar voor potentiele klanten. Hieronder heb ik de drie belangrijkste redenen opgesomd waarom jij niet zonder zoekwoorden kan op jouw website

  • Zoekwoorden vormen de structuur van de inhoud van je website.
    Het onderwerp en de inhoud van elke pagina moet direct mathen met het zoekwoord waarop een gebruiker zoekt. Zoekwoorden kun je ook zien als onderwerpen. ZIe ook mijn vorige blog (link naar vorige blog) over het bepalen van mijn website structuur.
  • Zoekwoorden helpen potentiele klanten het doel van je pagina te snappen.
    Als een bezoeker een pagina bezoekt vanuit de zoekresultaten scant hij de pagina op zoektermen waarop hij gezocht heeft. Als jou pagina voldoet zal hij verder lezen. Zo niet dan gaat hij terug naar de zoekresultaten en zoekt een pagina die zijn vraag wel beantwoord.
  • Zoekwoorden helpen zoekmachines om het doel en de inhoud van je pagina te snappen.
    Als een zoekmachine jouw website crawlt en pagina’s van je website indexeert kijk hij naar zoekwoorden om vast te stellen waar je pagina over gaat en wat het doel is van je pagina.
    Des te beter het je lukt om zoekwoorden op pagina’s af te stemmen op de zoektermen die jouw potentiele klanten gebruiken des te meer verkeer uit de zoekresulaten naar jouw website zal komen.

Welke soorten zoekwoorden zijn er?

Zoekwoorden kun je indelen in drie categorieën:

  1. Short tail zoektermen
  2. Middle tail zoektermen
  3. Long tail zoektermen

zoekwoordenonderzoek short tail, middle tail long tail zoekwoorden

Short tail zoektermen

Short tail zoektermen hebben een breed publiek. Ze bestaan uit 1 of maximaal 2 woorden. Deze zoekwoorden hebben veel concurrentie. Zou je deze zoekwoorden gebruiken in Adwords dan zijn dit altijd erg dure zoektermen met een hoge ‘cost per click’.

Een voorbeeld van een short tail zoektermen is: “schoenen”

Middle tail zoektermen

Middle tail zoektermen zijn specifieker dan short tail zoektermen. Ze vertellen je al meer over waar iemand naar op zoek is. Ze hebben een minder breed publiek en bestaan vaak uit twee tot drie woorden.

Eem voorbeeld van een middle tail zoekterm: “mannen schoenen” of “zwarte mannen schoenen”

Long tail zoektermen

Long tail zoektermen zijn heel specifiek. Ze bestaan uit meer dan vier zoekwoorden. De concurrentie op long tail zoektermen is meestal vrij laag. Met Long tail zoekwoorden heb je de meeste kans op conversies. Omdat deze zoektermen zo specifiek zijn.

Long tail zoekterm: “rode Nike mannen hardloopschoenen”

Zoekwoorden als input voor je websitestructuur

Short, middle en longtail zoektermen kun je gebruiken om de structuur van je website te bepalen. Stel je hebt een webshop die kleding en schoenen verkoopt. Dan kun je de short tail zoekterm “scheonen” in je menu gebruiken. Je menu kan er dan zo uitzien:

kleding – schoenen – accessoires

Middle tail zoektermen kun je gebruiken als categoriepagina onder schoenen. Bijvoorbeeld: Schoenen > mannen schoenen

Short tail zoektermen worden je productpagina’s. Als iemand zoekt op “rode Nike mannen hardloopschoenen” weet deze persoon goed wat hij wil. Als je productpagina goed in elkaar zit heb je een grote kans op een koop en dus een conversie.

Zelf zoekwoordenonderzoek doen

Na al deze theorie vraag je je natuurlijk af: hoe kan ik dan zelf zoekwoordenonderzoek doen? Daar zou ik een hele blog over kunnen schrijven en die komt zeker binnenkort. Maar om je nu alvast op weg te helpen kun je deze video van Roy Ishak bekijken Hij legt 10 hulpproramma’s die je kunt gebruiken bij zoekwoordenonderzoek.

Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek bekijk dan hier alle video’s in de serie van Roy Ishak over zoekwoordenonderzoek.

Conclusie

Kijk nu eens naar de structuur van je website met de kennis van zoekwoorden die je nu hebt. Zie je ruimte voor verbetering? Kun je je website op een meer logische manier indelen zodat hij nog overzichtelijker wordt voor je gebruikers? Ik ben benieuwd naar jouw resultaten. Mocht je vastlopen als je met zoekwoordenonderzoek bezig gaat stel je vragen dan tijdens het online marketing spreekuur en ik help je graag verder.